جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مخازن نگهداری و حمل مواد

مخازن نگهداری و حمل مواد با متریال پلی اتیلن، استیل و فایبرگلاس در ظرفیت های مختلف طراحی و تولید شده و در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. این مخازن با توجه به نوع مواد نگهداری شده در آنها و شرایط محیط ویژگی های متفاوتی داشته و استانداردهای به کار رفته در آنها نیز با هم فرق دارد. صدرامهاب تولیدکننده مخزن نگهداری مواد و مخازن حمل اسید، گازوئیل، سود و سایر مواد است که محصولات خود را با طراحی سفارشی و قیمت مناسب ارائه می دهد.

انواع مخازن نگهداری مواد

یکی از چالش های مهم در بسیاری از صنایع نحوه نگهداری و حمل مواد شیمیایی با حفظ اصول ایمنی است. چون اغلب مواد شیمیایی خورنده، گرمازا، بخارزا و قابل اشتعال می باشند. به همین دلیل باید در مخازن کاملا مقاوم و سازگار با ویژگی های آنها نگهداری شوند. علاوه براین، حمل این مواد در مسافت های طولانی نیز باید با دقت بالایی انجام شود. برای حل این قبیل مشکلات از مخازن مخصوص استفاده می شود.
در میان محصولات صدرامهاب، انواع مخازن نگهداری و حمل مواد وجود دارد که در صنایع گوناگونی استفاده می شوند. برخی از این مخازن عبارتند از:

مخزن اسید

مواد اسیدی قدرت خورندگی بسیار بالایی داشته و برخی از آنها در تماس با آب و سایر مواد گرما و بخار زیادی تولید می کنند. برای نگهداری این قبیل مواد از مخازن پلی اتیلن، استیل و فایبرگلاس استفاده می شود. مخزن اسید بر اساس نوع اسید و غلظت و چگالی آن تولید شده و برخی از آنها دارای دریچه های مخصوص برای خروج گاز و گرمای داخل هستند. این گروه از مخازن صدرامهاب با مواد پلی اتیلن تولید شده و اسپیرال بودن آنها باعث بالا رفتن مقاومت بدنه و جداره داخلی و خارجی در برابر عوامل محیطی و مواد خورنده می شود.

مخزن سود

سود از جمله مواد شیمیایی قلیایی با خاصیت خورندگی بالا است که در بسیاری از صنایع از جمله کارخانه های تولید کاغذ و نفت و پتروشیمی استفاده می شود. این مواد در مخازن معمول قابل نگهداری و حمل نمی باشند. چون باعث خوردگی سطوح شده و به مرور مخزن سوراخ می شود. برای نگهداری این مواد از مخزن سود پلی اتیلن و فایبرگلاس استفاده می شود که تنوع بالایی از نظر ظرفیت و شکل ظاهری دارند.
علاوه بر مخزن های پلی اتیلنی، برای نگهداری سود می توان از مخزن های استیل نیز استفاده کرد که کاملا ضدزنگ و مقاوم هستند. بعد از بررسی شرایط محیط و مقدار سود قابل نگهداری، جنس مخزن تعیین شده و طراحی و تولید انجام می شود.

مخزن گازوئیل

برای جلوگیری از اشتعال گازوئیل در پروژه های عمرانی و محیط های صنعتی این قبیل مواد در مخازن مخصوص نگهداری و حمل می شوند. بسیاری از این مخازن از جنس استیل و پلی اتیلن بوده و در صورت رعایت استانداردها در طراحی و ساخت از نظر ایمنی در سطح مطلوبی قرار دارند.

منبع تحت فشار

در بسیاری از صنایع برای نگهداری مواد شیمیایی و سایر سیالات مانند آب از مخزن تحت فشار استفاده می شود. این مخازن که در انواع مختلف استوانه ای، دیافراگمی و مخزن تخت فشار مایع طراحی و تولید می شود، سیالات را با فشار هوای فشرده به مسیر مورد نظر انتقال می دهد. این مخازن بعد از پمپ نصب شده و برای خروج سیال و مایعات داخل آن باید ابتدا شیر تخلیه باز شود. به محض باز شدن این شیر، هوای فشرده داخل تیوب ها به سیال فشار وارد کرده و باعث تخلیه آنها می شود.
این نوع از مخازن نگهداری و حمل مواد بیشتر در پالایشگاه های گازی و نفت و کارخانه های پتروشیمی استفاده می شود. در پروژه های آبرسانی نیز این قبیل مخازن کاربرد گسترده ای دارند.

انواع مخزن نگهداری و حمل مواد از نظر جنس

مخازن نگهداری مواد شیمیایی و تانک های حمل مواد صدرامهاب از نظر جنس در انواع زیر دسته بندی می شوند:

مخزن استیل

در طراحی و ساخت مخزن استیل از استنلس استیل استفاده شده و به همین دلیل کاملا در برابر خوردگی مقاوم هستند. این مخازن قابل تولید در ظرفیت های بسیار بالا بوده و در برابر فشار داخلی و خارجی، نوسان دمایی، تابش نور خورشید و اشعه uv مقاوت بالایی دارند. از این مخازن برای نگهداری و حمل مواد شیمیایی مختلف از جمله انواع اسید و قلیا می توان استفاده کرد.

مخزن پلی اتیلن

برای کاهش وزن مخازن و حفظ مقاومت و استحکام آنها در برابر تماس با ضربه های شدید، مواد خورنده و نوسان دمایی می توان برای نگهداری و حمل برخی از مواد از پلی اتیلن استفاده کرد. مخزن پلی اتیلن در انواع مختلف تک جداره، دوجداره (کاروگیت) و اسپیرال تولید شده و تنوع زیادی از نظر ظرفیت دارند. تمام مخزان پلی اتیلن صدرامهاب دارای کیفیت تضمین شده بوده و به صورت سفارشی تولید می شوند.

مخزن فایبرگلاس

از دیگر انواع مخزن نگهداری و حمل مواد می توان به مدل های تولید شده با مواد کامپوزیتی اشاره کرد که پلاستیک های تقویت شده با شیشه و رزین مقاومت آنها را به شدت افزایش می دهد. مخزن فایبرگلاس کاربردهای گسترده ای دارد که از مهم ترین آنها می توان به ذخیره مواد اسیدی و قلیایی، آب، گازوئیل، بنزین و آب آشامیدنی اشاره کرد. در حالت کلی این مخازن برای نگهداری بسیاری از انواع مواد شیمیایی کاربرد داشته و قابل تولید در ظرفیت های متنوع است.
علاوه بر دسته بندی های بالا، این مخازن از نظر شکل ظاهری نیز در متنوع هستند. شکل ظاهری این مخازن تا حد زیادی به شرایط محیط نصب و نوع کاربردشان بستگی دارد. بر همین اساس رایج ترین انواع مخزن حمل و نگهداری مواد عبارتند از:

  • مخزن افقی
  • مخزن عمودی
  • مخزن مکعبی
  • مخزن ته قیفی

کاربرد مخزن نگهداری و حمل مواد

  • نگهداری مواد شیمیایی صنعتی
  • ذخیره‌سازی نفت و فرآورده‌های نفتی
  • ذخیره آب آشامیدنی
  • ذخیره‌سازی آب برای آبیاری و کشاورزی
  • حمل و نقل اسیدها و بازها
  • ذخیره‌سازی و حمل و نقل گازهای مایع
  • ذخیره‌سازی و حمل سوخت‌های مایع
  • ذخیره‌سازی و حمل محصولات غذایی و نوشیدنی‌ها
  • ذخیره‌سازی و حمل داروها و مواد دارویی
  • نگهداری مواد فاضلابی و پسماندها
  • ذخیره‌سازی و حمل و نقل کودهای شیمیایی
  • نگهداری و حمل و نقل مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده
  • ذخیره‌سازی و حمل و نقل محصولات کشاورزی مایع
  • ذخیره‌سازی و حمل و نقل روغن‌های صنعتی و خوراکی
  • نگهداری و حمل و نقل مواد ساختمانی مایع
  • ذخیره‌سازی و حمل و نقل مواد رنگ و رزین
  • نگهداری و حمل و نقل مواد آرایشی و بهداشتی
  • ذخیره‌سازی و حمل و نقل محلول‌های آزمایشگاهی
  • ذخیره‌سازی و حمل و نقل مواد معدنی محلول
  • نگهداری و حمل و نقل محلول‌های تصفیه آب

قیمت مخازن نگهداری و حمل مواد

قیمت مخزن نگهداری و حمل مواد به ظرفیت، ابعاد، جنس و ضخامت بدنه و جداره های داخلی و خارجی، ساختار، تعداد شیرهای اطمینان و تخلیه و دریچه نصب شده در مخزن بستگی دارد. با توجه به اینکه صدرامهاب تولیدکننده و سازنده مخزن نگهداری از مواد است، محصولات خود را بدون واسطه و با قیمت مناسب ارائه می دهد. برای استعلام قیمت هر یک از انواع مخزن و تانک حمل و نگهداری مواد می توانید با کارشناسان فروش این مجموعه تماس بگیرید.

ساخت مخازن نگهداری و حمل مواد

برای افزایش کارایی و راندمان این مخازن، طراحی و ساخت آنها به صورت سفارشی و بعد از آنالیز دقیق مواد و شرایط محیط انجام می شود. کارشناسان و مهندسین این مجموعه ابتدا آنالیزهای مورد نیاز را انجام داده و ظرفیت را تخمین زده و بهترین متریال را برای ساخت مخزن انتخاب می کنند. سپس با رعایت تمام استانداردهای بین المللی ساخت را با مواد درجه یک انجام داده و در هر مرحله تست های متعدد اجرا می شوند.