جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکیج تصفیه فاضلاب

راهکاری نوین و کارامد برای حفظ محیط زیست

پکیج تصفیه فاضلاب (Wastewater treatment package) که گاها پکیج تصفیه خانه فاضلاب نامیده می شود، مجموعه ای از تجهیزات است که برای پیاده سازی فرایندهای هوازی و بی هوازی تصفیه پساب های بهداشتی و صنعتی داخل یک مخزن از جنس فلز یا پلی اتیلن ساخته و جایگذاری شده و در کنار هم یک تصفیه خانه کامل فاضلاب را شکل می دهند.

دستگاه تصفیه فاضلاب شرکت صدرامهاب با طراحی منحصر به فرد و سفارشی و با راندمان تصفیه بالا تمامی استانداردهای محیط زیستی را به صورت 100% برآورده می نماید. تنوع بالای این محصول از نظر ابعاد، قیمت، ظرفیت و فرآیندهای تصفیه بوده و در محیط های مسکونی، بیمارستانی، صنعتی و… به صورت توکار و روکار قابل نصب و راه اندازی می باشد.

پکیج تصفیه فاضلاب چیست؟

پکیج تصفیه فاضلاب از پرکاربردترین تجهیزات تصفیه فاضلاب می باشد که دارای مخزن فلزی، پلی اتیلنی یا فایبرگلاس برای نگهداری تعداد زیادی از اجزای مورد استفاده برای حذف آلاینده ها است. این تجهیزات در کنار هم یک تصفیه خانه کامل فاضلاب را تشکیل می دهند که چندین فرایند هوازی و بی هوازی تصفیه را در کنار هم و به صورت مرحله ای در یک مخزن جا داده و بدون انتشار بوی زننده تصفیه را انجام می دهند. به دلیل تاثیر بسیار مخرب آلاینده های شیمیایی و فیزیکی موجود در پساب های صنعتی و انسانی، استفاده از انواع پکیج های تصفیه فاضلاب در محیط های صنعتی، بیمارستانی و شهری امری مهم و ضروری تلقی میشود.

پکیج تصفیه فاضلاب چیست؟

مزایای پکیج تصفیه فاضلاب صدرا مهاب

قیمت پکیج تصفیه فاضلاب

به دلیل تنوع بالا در این دستگاه و تفاوت های چشمگیری که در اجزای داخلی و نوع فرآیندهای پیاده سازی شده در آنها وجود دارد، قیمت پکیج تصفیه فاضلاب می تواند از 300 میلیون تومان به بالا متغیر باشد.

به صورت کلی عوامل تاثیرگذار  بر قیمت پکیج تصفیه فاضلاب عبارتند از:

خرید پکیج تصفیه فاضلاب

اگر قصد خرید پکیج تصفیه فاضلاب دارید تنها کافیست با  متخصصین و مشاوران ما تماس بگیرید و حجم فاضلاب ورودی، نوع فاضلاب و میزان تصفیه مورد نیاز و موارد مصرف فاضلاب تصفیه شده را اعلام نمایید. ما درخواست شما را دقیق بررسی کرده و موارد زیر را به شما ارسال می کنیم:

کاربردهای پکیج تصفیه فاضلاب

به صورت کلی کمبود آب، حذف آلاینده های زیست  محیطی و تصفیه پساب های صنعتی، خانگی، اداری و تجاری را می توان مهم ترین کاربرد پکیج تصفیه فاضلاب دانست. همچنین مناطقی در کشور وجود دارد که هنوز به شبکه تصفیه فاضلاب سراسری متصل نیستند و یا پساب تولید شده توسط آنها به دلیل نوع و اندازه آلاینده های موجود ممنوعیت ورود به شبکه فاضلاب دارند. استفاده از پکیج های تصفیه فاضلاب در این مکانها ضروری می باشد چراکه تقریبا می توان گفت راه دیگری برای رفع مشکل فاضلاب این مجموعه ها وجود ندارد.

مهم ترین کاربردهای پکیج تصفیه فاضلاب:

  • کارخانجات و کارگاه ها
  • ویلاها، مجتمع ها و شهرک های مسکونی و اداری
  • هتل‌ها و مراکز اقامتی
  • رستوران‌ها و سالن های غذاخوری
  • پادگان ها و پایگاه های نظامی
  • کمپ‌های کارگری و مجتمع‌های تفریحی
  • زندان ها
  • بیمارستان ها و درمانگاه ها
  • کمپ ها و استراحت گاه های بین راهی
  • برج های مسکونی
  • صنایع غذایی
  • تصفیه فاضلاب کشتارگاه و دامداری
  • تصفیه و بازگردانی آب در قالیشویی
  • صنایع پتروشیمی، دارویی و پالایشگاه ها
  • کارواش
  • صنایع نساجی و رنگرزی
  • بیمارستان ها
  • صنایع لبنی
  • فراورده های گوشتی
  • کارخانجات تولید مواد شوینده و آرایشی بهداشتی
انواع پکیج تصفیه فاضلاب

انواع پکیج تصفیه فاضلاب بر اساس نوع فاضلاب

با توجه به نوع مواد آلاینده موجود در پساب ها نحوه تصفیه و فرایندهای پیاده سازی شده در آنها متفاوت خواهد بود. این پکیج ها را می توان بر اساس نحوه عملکرد و نوع فاضلاب ورودی به آنها در دو گروه کلی زیر قرار داد:

پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی که با نامهای انسانی و خانگی نیز شناخته می شود به مجموعه تجهیزاتی گفته میشود که آلاینده های اضافه شده به آب های مورد استفاده در محیط های مسکونی و شهری را حذف می کنند. مهم ترین ویژگی در این پکیج ها، عدم استفاده از فرآیندهای پیچیده تصفیه شیمیایی می باشد، چون آلاینده ها درون پساب های شهری کمتر از 0.01 درصد از حجم آب را تشکیل می دهند.

پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی

ورود فلزات سنگین و مواد آلی و شیمیایی به درون پساب ها در محیط های صنعتی یکی از اصلی ترین دلایل طراحی و تولید پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی به شمار می روند. این تجهیزات با پیاده سازی انواع فرآیندهای هوازی و بی هوازی و شیمیایی مواد آلی و ترکیبات مضر را از پساب های صنعتی کارخانجات حذف نموده تا مانع از ورود آنها به طبیعت شوند.

انواع پکیج تصفیه فاضلاب از نظر جنس سازه

متریال به کار رفته در ساخت بدنه پکیج های تصفیه فاضلاب با میزان تحمل فشار و نوسانات دمایی آنها در محیط های مختلف ارتباط مستقیم دارد. بر همین اساس با توجه به شرایط محیط، فشار فاضلاب و دما پکیج ها به 4 دسته کلی زیر تقسیم می شوند:

پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی

پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی

استفاده از مواد پلی اتیلن در ساخت مخزن و بدنه این پکیج ها باعث میشود تا مقاومت مطلوبی در برابر فشار و نوسانات دمایی داشته باشند. پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی نسبت به مدل های فلزی مقاومت کمتری در برابر شرایط محیطی داشته و به همین دلیل به صورت توکار یا دفنی اجرا میشوند. مدل های غیردفنی در زمان نصب نیاز به استفاده از سایبان و محافظ دارند.

پکیج تصفیه فاضلاب فلزی

پکیج تصفیه فاضلاب فلزی

متریال اصلی به کار رفته در پکیج تصفیه فاضلاب فلزی، ورق های بسیار مقاوم آهن، گالوانیزه و استیل می باشد. به همین دلیل به خوبی می توانند نوسانات دمایی، فشار و ضربه و نوسانات شدید دما را بدون ایجاد اختلال در عملکرد تحمل کنند. انواع پکیج های تصفیه فاضلاب فلزی صدرا مهاب قابل استفاده به صورت روکار در محیط های صنعتی و شهری می باشند.

پکیج تصفیه فاضلاب فایبرگلاس (کامپوزیتی)

پکیج تصفیه فاضلاب فایبرگلاس (کامپوزیتی)

این پکیج ها با الیاف شیشه و مواد پلیمری رزین تولید شده و با نام های پکیج کامپوزیتی و فایبرگلاس نیز شناخته شده هستند. پکیج تصفیه فاضلاب فایبرگلاس در مقایسه با مدل های فلزی و پلی اتیلن مقاومت کمتری داشته و به همین دلیل برای تصفیه پساب در محیط های کوچک با دبی کم به صورت روکار مورد استفاده قرار میگیرند.

پکیج تصفیه فاضلاب بتنی

پکیج تصفیه فاضلاب بتنی

این نوع تصفیه خانه در محل هایی که حجم فاضلاب تولیدی بالاست پیاده سازی می شود و می توان آن را به صورت مدفون و سطحی اجرا نمود. هزینه های ساخت این نوع پکیج به دلیل اینکه باید در محل سایت کارفرما انجام شود کمی افزایش پیدا می کند. اگر حجم فاضلاب روزانه بیشتر از 500 مترمکعب دارد پیشنهاد ما به شما ساخت پکیج تصفیه فاضلاب بتنی است.

فرآیندهای تصفیه فاضلاب مورد استفاده در پکیج

انواع فرآیندهای دستگاه تصفیه فاضلاب

با توجه به نوع آلاینده های موجود در پساب ها و همچنین کیفیت خروجی مورد نظر از پکیج های تصفیه، روش های مختلفی در این تجهیزات پیاده سازی میشود. در حالت کلی می توان این تجهیزات را بر اساس نوع فرآیندهای تصفیه در دو گروه پکیج تصفیه فاضلاب هوازی و پکیج تصفیه فاضلاب بی هوازی قرار داد. هر یک از این دو گروه نیز دارای فرایندهای متنوعی هستند که از رایج ترین آنها می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

مراحل تصفیه فاضلاب در پکیج ها

مراحل تصفیه در پکیج های مختلف به دلیل تفاوت هایی که در نوع آلاینده های آنها وجود دارد، متفاوت هستند. در حالت کلی روند و مراحل تصفیه به صورت زیر می باشد:

مراحل تصفیه فاضلاب بهداشتی

  1. ورود پساب های شهری و انسانی به مخزن
  2. حذف ذرات معلق به کمک آشغالگیرها
  3. ورود پساب ها به تصفیه بیولوژیکی
  4. اجرای یکی از فرایندهای هوازی یا بی هوازی برای حذف مواد آلی
  5. انتقال پساب ها به مخزن ته نشینی
  6. هدایت پساب ها به واحد گندزدایی با پکیج های تزریق کلر و ازن و غیره
  7. خروج پساب های تصفیه شده از دستگاه

مراحل تصفیه فاضلاب صنعتی

  1. ورود فاضلاب صنعتی به مرحله پیش تصفیه
  2. جداسازی ذرات معلق با آشغالگیر و دانه گیر
  3. هدایت پساب ها به واحد تصفیه بیولوژیکی و اجرای فرایندهای هوازی و بی هوازی
  4. انتقال پساب بدون مواد آلی به مخزن ته نشینی
  5. هدایت پساب به واحد تصفیه شیمیایی
  6. تزریق مواد شیمیایی، منعقدکننده و غیره
  7. هدایت فاضلاب به مخزن ته نشینی و جداسازی آلاینده های معلق
  8. تزریق کلر و مواد گندزدا
  9. تخلیه فاضلاب تصفیه شده

محاسبه ظرفیت پکیج تصفیه فاضلاب

هر یک از پکیج های تصفیه بر اساس ابعاد مخزن و سرعت تصفیه دارای ظرفیت های متفاوتی هستند که در زمان خرید باید به آن توجه داشت. در حالت کلی برای محاسبه ظرفیت پکیج تصفیه فاضلاب مقدار پساب تولیدی در محیط مورد نظر بر اساس استانداردها اندازه گیری میشود. میزان پساب تولیدی در محیط های مسکونی، اداری و صنعتی و غیره بر اساس تعداد واحدها و نفرات مشخصاست. انجام محاسبات دقیق نیاز به تخصص بالایی داشته و در مرحله طراحی توسط مهندسین صدرا مهاب انجام میشود.

جدول محاسبه ظرفیت پکیج تصفیه فاضلاب

طراحی پکیج تصفیه فاضلاب

طراحی پکیج تصفیه فاضلاب بر اساس استانداردها و به کمک نرم افزارهای پیشرفته یکی از مهم ترین خدمات صدرا مهاب می باشد که توسط تیمی از افراد باتجربه این حوزه انجام میشود. مراحل طراحی بر اساس آنالیزهای به دست آمده از بررسی شرایط محیط و پساب ها انجام شده و بعد از آزمایش و تست های متعدد در نهایت وارد مرحله اجرایی میشوند.

عوامل مختلفی بر طراحی پکیج‌های تصفیه فاضلاب موثر هستند، این عوامل عبارتند از:

  • میزان فاضلاب ورودی به پکیج
  • نوع فاضلاب
  • میزان آلاینده‌ها داخل فاضلاب مورد نظر
  • شرایط مکان راه اندازی پکیج
  • میزان ذرات جامد موجود در فاضلاب مورد نظر
  • انتظار کار فرما از میزان کیفیت آب خروجی پکیج
طراحی پکیج تصفیه فاضلاب
ساخت پکیج تصفیه فاضلاب

ساخت پکیج تصفیه فاضلاب

بعد از اتام مراحل طراحی، فاز ساخت پکیج تصفیه فاضلاب آغاز میشود. در این مرحله با توجه به نقشه ارائه شده توسط تیم طراحی، اجزا و متریال های مورد نیاز انتخاب و ساخت پکیج شروع می شود.

شرکت صدرا مهاب یکی از شرکت های سازنده پکیج تصفیه فاضلاب در ایران می باشد که در بازه زمانی کوتاه به دلیل بهره مندی از دانش جمعی از مهندسان باتجربه این حوزه به موفقیت های بزرگی دست پیدا کرد. این مجموعه سازنده انواع پکیج تصفیه فاضلاب فلزی، پلی اتیلنی، بتنی و فایبرگلاس (کامپوزیت) در ظرفیت های مختلف و کاملا سفارشی می باشد.

همچنین در بسیاری از پروژه های ساخت پکیج نیز بعنوان مشاور و ناظر فنی شرکت داشته و بر کیفیت ساخت، نصب و بهره برداری از سیستم نظارت نموده است.

اجزای پکیج تصفیه فاضلاب

تمام پکیج های تصفیه فاضلاب صدرامهاب به صورت اختصاصی و براساس ویژگی های پساب، نوع آلاینده ها و شرایط محیط طراحی و تولید می شوند. به همین دلیل اجزای داخلی آنها با هم تفاوت دارند و متناسب با نوع فرآیندهای تصفیه پیاده سازی در دستگاه ابزارها و بخش های مختلفی در دستگاه استفاده می شود.

اجزای داخلی پکیج تصفیه فاضلاب

اصلی ترین اجزای داخلی پکیج تصفیه فاضلاب عبارتند از:

  • آشغالگیر و دانه گیر: در ابتدای کانال ورود فاضلاب به دستگاه از تجهیزاتی از قبیل آشغالگیرهای مکانیکی و دانه گیر برای تصفیه فیزیکی استفاده می شود. این تجهیزات ذرات جامد بزرگ که در فاضلاب معلق هستند را جمع آوری می کنند. علاوه بر آشغالگیر در برخی از این دستگاه ها از کلاسیفایر یا دانه گیر استفاده می شود که بیشتر در پکیج تصفیه فاضلاب صنایع غذایی و کارخانه های نوشیدنی کاربرد دارند.
  • مخزن انعقاد و لخته سازی: برای جداسازی ذرات معلق کلوئیدی که دارای بار الکتریکی هم نام بوده و یکدیگر را دفع می کنند از مواد منعقدکننده استفاده می شود. برای تزریق این مواد فاضلاب وارد مخزن انعقاد شده و روش لخته سازی در آن پیاده سازی می شود.
  • مخزن متعادل ساز: در این مخازن همزن های صنعتی برای متعادل سازی فاضلاب از نظر پارامترهای کیفی و شیمیایی نصب میشود. این مخازن با جمع آوری فاضلاب و متعادل سازی آن، از ایجاد شوک در فرآیندهای تصفیه بیولوژیکی جلوگیری می کند و باعث بهبود روند تصفیه می شود. فاضلاب تجمع یافته در این مخزن با استفاده از شیرهای مخصوص وارد مخزن تصفیه بیولوژیکی می شود.
  • تجهیزات هوادهی: برای پیاده سازی فرآیندهای بیولوژیکی سیستم هوادهی در دستگاه استفاده می شود. این سیستم ها شامل انواع تجهیزات هوادهی عمقی، سطحی، شناور و بلوئرها هستند و از نظر قدرت با هم تفاوت دارند.
  • مخزن ته نشینی: واحد ته نشینی بقایای مواد آلی تجزیه شده در فرآیندهای بیولوژیکی کاربرد دارد. لجن در این مخزن ته نشین شده و بخشی از آن به عنوان لجن برگشتی در تصفیه بیولوژیکی استفاده می شود. در پکیج های بزرگ صنعتی از کلاریفایر در این بخش استفاده می شود.
  • هاضم لجن: برای تخلیه لجن تجمع یافته در مخزن ته نشینی از این تجهیزات استفاده می شود.
  • ایستگاه پمپاژ فاضلاب: ایستگاه پمپاژ در انتقال و جا به جایی فاضلاب در مخازنی که با هم اختلاف سطح دارند استفاده میشود. پمپ های سانترفیوژ، روتور، لجن کش و دیافراگمی از رایج ترین انواع این تجهیزات در دستگاه تصفیه هستند.
  • سیستم های فیلتراسیون: سیستم های فیلتراسیون برای جداسازی ذرات بسیار ریز و معلق موجود در فاضلاب بعد از فرآیندهای تصفیه بیولوژیکی و شیمیایی کاربرد دارند. این سیستم ها نقش مهمی در زلال سازی فاضلاب دارند و از نظر اندازه منافذ متفاوت هستند.
  • پکیج تزریق کلر: نگهداری و تزریق کلر به مقدار استاندارد به کمک پکیج های کلرزنی انجام می شود. این تجهیزات در فاز گندزدایی فاضلاب کاربرد دارد و در برخی از پکیج ها ممکن است با پکیج ازن زنی و لامپ UV جایگزین شود.
  • تابلو برق: به منظور مدیریت و کنترل قطعات داخلی دستگاه و اتوماتیک سازی روند تصفیه در تمام این پکیچ ها از تابلوی برق استفاده می شود. این تجهیزات متعلق به برندهای اشنایدر فرانسه، هیوندای کره جنوبی و زیمنس آلمان هستند.
  • ابزارهای اندازه گیری: برای اندازه گیری میزان فشار، دما، مقدار آلاینده ها و پارامترهای فاضلاب در پکیج انواع ابزارها نصب می شود. این ابزارها تاثیر زیادی بر بهبود روند تصفیه و بالا بردن راندمان دستگاه دارند.

کاتالوگ پکیج تصفیه فاضلاب صدرا مهاب

جهت دانلود فایل PDF کاتالوگ پکیج تصفیه فاضلاب صدرا مهاب از لینک زیر استفاده نمایید

دانلود فایل PDF

به کمک نیاز دارید؟

ما با جان و دل آماده پاسخگویی به شما هستیم. همین حالا جهت دریافت مشاوره تخصصی رایگان با ما تماس بگیرید.

021-88879479

سوالات متداول

ما تلاش کردیم به تمامی سوالات شما عزیزان در این بخش پاسخ دهیم و توصیه می کنیم حتما قبل از تصمیم گیری و خرید این بخش را مطالعه فرمایید…

علاوه بر کیفیت پکیج به دلیل طراحی و ساخت و اجرای استاندارد، نحوه نگهداری از آن نیز می تواند بر طول عمر و کارایی آنها تاثیرگذار باشد. موارد مهم در نگهداری و بهره برداری از پکیج های تصفیه فاضلاب عبارتند از:

  • بررسی دقیق تمام بخش های بدنه و اطمینان از نبود هرگونه ترک، شکستگی در مخزن
  • اطمینان از عدم نشتی در لوله و اتصالات
  • تمیز کردن دوره ای پمپ های لجن کش
  • تخلیه لجن های مازاد به صورت دوره ای
  • اندازه گیری کیفیت و دبی فاضلاب خروجی
  • تمیز کردن فیلترها برای بهبود راندمان دستگاه

ته نشینی اولیه (primary settling): در طی این مرحله، لجن و سنگین ترین مواد جامد در پایین مخزن رسوب می کنند. سپس فاضلاب ها قبل از شروع به مرحله دوم تصفیه، از بیشتر آلودگی های خود پاک می شوند. این مرحله همیشه در عملیات رشد رایگان یا معلق انجام نمی شود و برای سیستم های SBR که مرحله اول و دوم را در یک مرحله ترکیب می کند، تغییر می یابد.

هوادهی (Aeration): این مرحله تغذیه باکتریها با اکسیژن را امکان پذیر می کند. ابزارهای به کار رفته از یک نوع تصفیه خانه فاضلاب به نوع دیگر متفاوت است. به عنوان یک قاعده کلی، هوا با استفاده از منبع هوا کمپرسور همراه با دیفیوزر انجام می شود. بنابراین باکتری ها دارای مولکول های اکسیژن لازم برای تخریب بیولوژیکی آلودگی هستند.

ته نشینی و شفاف سازی نهایی (Final settling and clarification): در طی این مرحله، لجن باقیمانده، متراکم تر از آب، در ته مخزن قرار می گیرد. این اجازه را می دهد تا جدایی نهایی بین آب و آلودگی باقی مانده اتفاق بیفتد. سپس آب تصفیه شده مطابق با استانداردهای خروجی موجود است و می تواند از مخزن به محیط طبیعی منتقل شود.

تفاوت های پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. از مهم ترین آنها می توان به نحوه تصفیه و همچنین نوع مواد شیمیایی به کار رفته برای حذف آلاینده ها اشاره نمود. به دلیل تفاوت هایی که در نوع مواد آلاینده و مقدار آنها در پساب های صنعتی و انسانی وجود دارد، نوع پکیج و تجهیزات به کار رفته برای تصفیه فاضلاب ها متفاوت خواهند بود.

موارد مهم در نگهداری و بهره برداری از پکیج ها که باعث افزایش طول عمر و عملکرد بهتر دستگاه می شود عبارتند از:

  • بررسی دقیق تمام بخش های بدنه و اطمینان از نبود هرگونه ترک، شکستگی در مخزن به صورت دوره ای
  • اطمینان از عدم نشتی در لوله و اتصالات
  • تمیز کردن دوره ای پمپ های لجن کش
  • تخلیه لجن های مازاد به صورت دوره ای
  • اندازه گیری کیفیت و دبی فاضلاب خروجی
  • تمیز کردن فیلترها برای بهبود راندمان دستگاه

بله، بر اساس نوع پکیج، فرآیند مورد استفاده، جنس بدنه و شرایط محیط برای نصب و راه اندازی پکیج تصفیه فاضلاب از روش های دفنی و غیر د فنی استفاده میشود. هر یک از روش های نصب نیاز به دانش فنی و دقت بسیار بالایی دارد تا به دستگاه و اجزای داخلی و نحوه عملکرد آنها آسیب وارد نشود. به همین دلیل علاوه بر طراحی و تولید و ساخت، گروه صدرا مهاب نصب این تجهیزات را برای مشتری انجام داده و در نهایت سیستم را راه اندازی، آزمایش، در صورت لزوم اصلاح و در نهایت تحویل می دهد.

سپتیک در واقع نوعی مخزن برای جمع آوری فاضلاب است و هیچ عمل موثری بر روی فاضلاب انجام نمی دهد و موجب تجمع بوی بد نیز می گردد اما پکیج تصفیه فاضلاب یک تصفیه خانه پیش ساخته است که به روش های مدرن و بیولوژیکی و منطبق بر استانداردهای سازمان محیط زیست کار می کند و عملیات تصفیه فاضلاب در آن صورت می گیرد.