جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
دریچه منهول

دریچه منهول

استعلام قیمت و خرید دریچه منهول

فروش ویژه

دریچه منهول یک درپوش یا پوشش محافظ برای پوشاندن ورودی منهول های نصب شده در سطح خیابان ها، معابر و جاده ها است که در جنس های بتنی، چدن، کامپوزیت، پلی اتیلن، نانو پلیمری و نانوکامپوزیت تولید می شود. این دریچه ها اغلب شکل دایره ای داشته و متناسب با شرایط محیط به صورت مربعی در ابعاد متنوع نیز ساخته شده و برای محافظت از شبکه های زیرزمینی برق، مخابرات، آب و فاضلاب کاربرد دارد. صدرامهاب تولیدکننده دریچه منهول پلی اتیلن و کامپوزیت با بهترین متریال بوده و محصولات خود را با قیمت مناسب عرضه می کند.

دریچه منهول چیست؟

دریچه منهول، یکی از اجزای حیاتی زیرساخت ‌های شهری است که به منظور دسترسی ایمن و آسان به تاسیسات زیرزمینی مانند شبکه‌های فاضلاب، آب، گاز، برق و مخابرات طراحی شده و  در ورودی منهول کاروگیت و سایر مدل ها قرار می گیرد. این دریچه‌ها با توجه به کاربردهای متنوع و شرایط محیطی مختلف، از مواد گوناگونی نظیر چدن، بتن و کامپوزیت و مواد پلیمری ساخته می‌شوند.
ساختار این دریچه ها از دو بخش رینگ یا حلقه نگهدارنده و درپوش تشکیل شده است. حلقه یا رینگ نگهدارنده این سازه ها دارای لبه بوده و درپوش کاملا در آن قرار می گیرد. برای افزایش مقاومت دریچه ها، در بسیاری از مدل ها رینگ از جنس فلز تولید می شود. در زمان نصب ابتدا رینگ روی ورودی منهول قرار گرفته و ثابت می شود. سپس درپوش متحرک و قابل جا به جایی روی آن قرار می گیرد. در برخی از مدل ها درپوش و رینگ به هم متصل هستند.

دریچه منهول چیست

از دیگر ویژگی های ظاهری این درپوش ها می توان به یک یا دو سوراخ تعبیه شده روی آنها اشاره کرد. این منافذ نه تنها باعث جریان داشتن هوا در منهول داخل زمین می شود، بلکه برای باز کردن درب دریچه نیز کاربرد دارد. قلاب های مخصوص به این منافذ متصل شده و می توان درپوش را باز کرد.
دریچه‌های منهول با ویژگی‌های خاصی همچون مقاومت بالا در برابر بارهای سنگین، خوردگی و شرایط جوی سخت و همچنین طراحی ضد لغزش، نقش کلیدی در حفظ ایمنی و عملکرد بهینه شبکه های زیرزمینی ایفا می‌کنند. به دلیل ویژگی ‌های برجسته مانند طول عمر بالا و سهولت نصب، این دریچه‌ ها انتخابی ایده‌آل برای استفاده در پروژه‌های عمرانی و شهری به شمار می‌روند.

انواع دریچه منهول

فاکتورهای مختلفی برای دسته بندی این دریچه ها وجود دارد. یکی از فاکتورهای مهم میزان مقاومت و استحکام دریچه در برابر شرایط محیطی و وزن و ضربه است. بر این اساس می توان این سازه ها را در دو گروه کلی زیر ترافیکی و غیرترافیکی دسته بندی می شوند.

دریچه منهول ترافیکی

در جاده ها، خیابان ها و مسیر عبور ماشین های بزرگ و سنگین دریچه هایی نصب می شوند که بتوانند وزن سنگین را تحمل کنند. دریچه های بتنی و پلی اتیلن استحکام کافی در این زمینه را نداشته و به همین دلیل بیشتر از نوع چدن تولید می شوند. دریچه منهول ترافیکی نباید در اثر حرکت خودروها و وزن سنگین آنها تکان خورده و حرکت کنند.
در طراحی و ساخت دریچه منهول با توجه به میزان ترافیک عبوری و نوع وسایل نقلیه، تغییراتی در ساختار و ضخامت آنها ایجاد می شود. در جدول زیر مشخصات فنی مورد نیاز در زمان انتخاب رده دریچه منهول ترافیکی و غیرترافیکی صدرامهاب را درج شده اند:

رده دریچه منهول ترافیکی و غیرترافیکی صدرامهاب
یکی از مهم ترین تفاوت های موجود در این دریچه ها، جنس و متریال به کار رفته در آنها است. انواع درپوش های منهول از نظر جنس عبارتند از:

دریچه منهول چدنی

از مقاوم ترین نوع دریچه ها می توان به مدل هایی اشاره کرد که با مواد چدنی تولید می شوند. به دلیل فلزی بودن بدنه این دریچه ها، وزن بالایی داشته و از نظر مادی نیز ارزش بیشتری دارند. از جمله ویژگی های دریچه منهول چدنی می توان به مقاومت مکانیکی بسیار بالا، طول عمر طولانی، مقاومت زیاد در برابر حرارت و نوسان دمایی و ایمنی بالا به دلیل ضد لغزش بودن اشاره کرد.
دریچه منهول چدنی دارای زیرمجموعه های متعددی است که به دلیل تفاوت در نوع چدن به کار رفته در آنها می باشد. این دریچه ها عبارتند از:

  • دریچه‌های چدنی کوره‌ای: این دریچه ها با استفاده از فرآیندهای ریخته‌گری در دمای بالا تولید می‌شود و دارای مقاومت مکانیکی بسیار بالایی هستند.
  • دریچه‌های چدنی خاکستری: این نوع چدن به دلیل دارا بودن گرافیت به شکل پولک، دارای ویژگی‌های مقاومت در برابر سایش و حرارت است.
  • دریچه منهول چدن داکتیل (چدن نشکن): این نوع چدن با افزودن منیزیم به چدن خاکستری تولید می‌شود و دارای مقاومت کششی و ضربه‌ای بالاتری است. این مدل ار دریچه ها بیشتر در مسیرهای دارای ترافیک بالا کاربرد دارند.

دریچه منهول چدنی

دریچه منهول بتنی

یکی از قدیمی ترین انواع دریچه آدم رو مدل های بتنی است که به دلیل مقاومت پایین در برابر شرایط جوی و ضربه به ندرت از آن استفاده می شود. بخش حلقه یا رینگ این سازه ها اغلب فلزی تولید شده و تنها درپوش از مواد بتنی است. برای افزایش مقاومت این دریچه ها، در برخی از آنها از فلز و بتن مسلح شده استفاده می شود.
مهم ترین دلیل استفاده از مدل های بتنی این دریچه ها، قیمت بالای نوع چدنی و سرقت زیاد آنها است. البته معایب متعدد مدل های بتنی این دریچه ها باعث استقبال پایین از آنها شد. به طوریکه در حال حاضر بیشتر با دریچه های کامپوزیت، نانوپلیمری و پلی اتیلن جایگزین شده اند.

دریچه منهول پلی اتیلن

دریچه منهول پلی اتیلن از مواد پلیمری اتیلن با چگالی بالا (HDPE) تولید شده و به همین دلیل در برابر تماس با مواد شیمیایی و نوسان دمایی مقاومت مطلوبی دارند. استفاده از مواد پلیمر ترموپلاستیک در دریچه ها وزن آنها را تا حد زیادی کاهش می دهد. به همین دلیل در اثر عبور خودروهای سنگین با سرعت بالا دریچه از جای خود خارج شده و تکان می خورد. این ویژگی یک نقطه ضعف در دریچه های پلی اتیلنی به شمار می رود.
این دریچه بیشتر با منهول پلی اتیلن در مسیرهای با تردد کم کاربرد داشته و در رنگ و طرح های متنوع قابل تولید هستند. اما با گذشت زمان اشعه نورخورشید باعث پوسیدگی بافت آنها شده و ترد و شکننده می شوند.

دریچه منهول پلی اتیلن

دریچه منهول نانوپلیمری

با توجه به نقاط ضعف موجود در مواد پلی اتیلنی، صدرمهاب در ساخت دریچه های منهول از مواد نانوپلیمری استفاده می کند. در ساختار مواد نانوپلیمری ترکیبی از پلیمرها و نانوذرات به کار رفته و به همین دلیل به شدت مقاومت مکانیکی، حرارتی و شیمیایی آنها را افزایش داده است. دریچه منهول نانوپلیمری یکی از مقاوم ترین انواع دریچه بوده و برای درپوش منهول های آب و فاضلاب و غیره استفاده می شود.

دریچه منهول پلیمری

دریچه منهول کامپوزیتی

از مقاوم ترین و پرکاربردترین انواع این دریچه ها می توان به نوع کامپوزیتی اشاره کرد که با مواد مرکب تولید می شوند. متریال به کار رفته در این دریچه ها شامل رزین های پلیمری و مواد شیمیایی بوده و به همین دلیل مقاومت مکانیکی آنها تا حد زیادی افزایش یافته است.
با توجه به ترکیبات به کار رفته در متریال این دریچه ها می توان آنها را در گروه های زیر دسته بندی کرد:

  • دریچه منهول نانو کامپوزیت: یکی از بهترین انواع دریچه های کامپوزیتی مدل های دارای ذرات نانو هستند. ترکیب ماتریس های پلیمری، سرامیکی و فلزی با نانوذرات ها تاثیر زیادی بر افزایش مقاومت و استحکام آنها داشته است. دریچه های کامپوزیتی صدرامهاب از نوع نانو کامپوزیت بوده و به همین دلیل کیفیت تضمین شده دارند.
  • دریچه منهول GRP: مواد کامپوزیتی تقویت شده با شیشه هستند که به شدت مقاومت بالایی در برابر فشار، ضربه، نوسانات دمایی و تماس با مواد شیمیایی دارد. علاوه براین، این نوع از دریچه ها وزن سبکی داشته و در طراحی و ساخت نیز انعطاف پذیری بالایی دارند.
  • دریچه منهول BMC: در این دریچه ها مواد کامپوزیتی BMC (Bulk Molding Compound) به کار می رود که ترکیبی از رزین های پلی استر غیراشباع و اپوکسی و الیاف شیشه ای است. به دلیل مقاومت پایین، صاف بودن بیش از اندازه سطح و ایجاد اصطلاک این گروه از دریچه ها کاربرد بسیار کمی دارند.
  • دریچه منهول FRP: در ساختار این دریچه ها از ترکیب شیشه، کربن، بازالت و آرامید استفاده می شود. به کار بردن ماتریس های پلیمری و الیاف شیشه ای تاثیر زیادی بر مقاومت این دریچه ها دارد.

دریچه منهول کامپوزیتی

دریچه منهول فلزی

در یک مقایسه کلی متریال فلزی مقاومت بالاتری را نسبت به پلاستیک و بتن دارد، اما به چند دلیل این نوع از دریچه ها کاربرد کمتری پیدا کرده اند. اصلی ترین دلیل سرقت بالای دریچه منهول فلزی نسبت به بتن و پلی اتیلن است. علاوه براین، وزن این دریچه ها زیاد است و قرار گرفتن آنها روی منهول های پلی اتیلن توصیه نمی شود.
بهترین دریچه های فلزی مدل های تولید شده با چدن هستند که برای مسیرهای دارای ترافیک بالا و محل عبور خودروهای سنگین استفاده می شوند.

انواع دریچه منهول از نظر ساختار

از نظر شکل و ساختار اغلب این دریچه ها دایره ای هستند. چون منهول ها با دهانه دایره ای تولید می شوند. اما در برخی از پروژه های عمرانی به دلایل مختلف دریچه ها به صورت مربعی طراحی می شوند. به همین دلیل انواع دریچه ها از نظر شکل و ساختار کلی در دو گروه زیر قرار می گیرند:

  • دریچه منهول مربعی
  • دریچه منهول دایره ای

هر دو نوع این دریچه ها قابل طراحی و تولید با طرح های منحصر به فرد بر اساس خواسته مشتری و کارفرما هستند. به عنوان مثال امکان درج طرح و لوگو سازمان و شرکت مرتبط با شبکه عبوری از منهول و سایر اطلاعات وجود دارد.

ابعاد دریچه منهول فاضلاب

دریچه منهول فاضلاب و برق و غیره بر اساس شرایط محیط در کلاس های مختلفی طراحی و تولید می شود. در هر کلاس ابعاد و قطر داخلی و خارجی دریچه متفاوت است. در جدول زیر ابعاد دریچه منهول فاضلاب در کلاس های مختلف درج شده اند:

نوع دریچه قطر داخلی (میلی‌متر) قطر خارجی (میلی‌متر) ارتفاع (میلی‌متر) کلاس بارگذاری کاربرد
سبک 600 650 100 A15 پیاده‌روها و مناطق بدون ترافیک
متوسط 600 650 100 B125 پارکینگ‌ها و خیابان‌های فرعی
سنگین 600 700 120 C250 خیابان‌های اصلی و نواحی ترافیکی
فوق سنگین 600 750 150 D400 جاده‌ها و بزرگراه‌ها
ویژه 600 800 200 E600 مناطق صنعتی و بندرگاه‌ها
  • قطر داخلی (میلی‌متر): این ابعاد استاندارد رایج برای منهول‌های فاضلاب است.
  • قطر خارجی (میلی‌متر): با توجه به نوع و کلاس بارگذاری ممکن است متفاوت باشد.
  • ارتفاع (میلی‌متر): ارتفاع کلی دریچه که به تحمل بار و مقاومت آن بستگی دارد.
  • کلاس بارگذاری: طبق استاندارد EN 124، کلاس‌های بارگذاری مختلفی وجود دارد که نشان‌دهنده میزان باری است که دریچه می‌تواند تحمل کند.
  • کاربرد: مناطق مختلفی که هر نوع دریچه می‌تواند در آنجا استفاده شود، از جمله پیاده‌روها، خیابان‌های فرعی، خیابان‌های اصلی، جاده‌ها، مناطق صنعتی و بندرگاه‌ها.

این ابعاد ممکن است بر اساس استانداردهای محلی تغییر می کند. در زمان طراحی دریچه، کارشناسان صدرامهاب شرایط محیط و نوع منهول را مدنظر قرار داده و استانداردترین ابعاد را ارائه می دهند.

ابعاد دریچه منهول

ویژگی های دریچه منهول صدرامهاب

  • جلوگیری از ورود اشیاء و افتادن افراد در منهول
  • کمک به تهویه هوا در منهول
  • خروج گازهای سپتیک از دریچه
  • مقاومت بالا در تماس با مواد شیمیایی و خورنده
  • مقاومت بالا در برابر اشعه UV
  • مقاومت بالا در برابر نوسان شدید دما
  • طول عمر بالا به دلیل استفاده از مواد درجه یک
  • قابلیت تولید در ابعاد مختلف
  • قابلیت تولید در طرح و رنگ بندی متنوع
  • طراحی و تولید سفارشی
  • دارای قیمت مناسب

قیمت دریچه منهول

قیمت دریچه منهول پلی اتیلن، کامپوزیت، بتنی، چدنی و پلیمری تا حد زیادی به نوع و کیفیت متریال به کار رفته در آنها بستگی دارد. علاوه براین، ابعاد دریچه، میزان ضخامت، طرح اجرا شده روی درپوش و ارتفاع لبه های رینگ نیز بر قیمت نهایی محصول اثرگذار هستند. برای استعلام قیمت می توانید با کارشناسان فروش صدرامهاب تماس بگیرید.

ساخت دریچه منهول

در ساخت دریچه منهول برق، فاضلاب و غیره استانداردهای متعددی باید در نظر گرفته شوند تا سازه در نهایت از نظر مقاومت شیمیایی، کششی و فشار و غیره در سطح ایده آل قرار بگیرد. برخی از استانداردهای مهم در ساخت این دریچه ها شامل موارد زیر است:

  • استاندارد ASTM D570 برای اندازه گیری میزان جذب آب
  • استاندارد ASTM D543 برای اندازه گیری میزان مقاومت در تماس با مواد شیمیایی
  • استاندارد ASTM D1501 برای اندازه گیری میزان مقاومت در برابر اشعه UV خورشید
  • استاندارد ASTM D635 برای اندازه گیری میزان مقاومت در برابر حرارت

روند ساخت این دریچه ها در صدرامهاب شامل بررسی دقیق منهول از نظر ابعاد، ساختار و جنس، آنالیز کامل شرایط محیط و میزان ترافیک و نوع خودروهای عبوری از روی آن، ویژگی های شبکه عبوری از زیرزمین و شرایط آب و هوایی است. سپس بر اساس اطلاعات بدست آمده بهترین جنس و مواد و ابعاد انتخاب و دریچه با آن تولید می شود. در هر مرحله از ساخت نیز تست های متعدد برای سنجش میزان مقاومت و استحکام دریچه انجام می شود.

تولیدکننده دریچه منهول

صدرامهاب تولیدکننده دریچه منهول چدنی، نانوکامپوزیت و نانوپلیمر با مواد درجه یک و کیفیت تضمین شده است. این محصولات به صورت سفارشی طراحی و تولید شده و بدون واسطه با قیمت مناسب به سراسر ایران عرضه می شود. به دلیل تنوع بالا در این محصولات، کارشناسان فروش صدرامهاب مشاوره رایگان قبل از خرید ارائه می دهند.

این صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارید