لوگو صدرا مهاب
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان

پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان

تصفیه فاضلاب بیمارستان با توجه به اینکه این محیط ها یکی از مهم ترین و بزرگترین مصرف کنندگان آب بوده و بیش از هشتاد در صد آب مصرفی به فاضلاب تبدیل می شوند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. فاضلاب بیمارستان ها شامل مقادیر زیادی از مواد آلی، آنتی بیوتیک ها، ویروس ها و مواد بیماری زا می شود که باید پیش از تخلیه مورد تصفیه قرار بگیرند تا از آلودگی محیط زیست و هم چنین از انتشار بیماری ها در محیط جلوگیری شود. پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان یکی از مهم ترین انواع پکیج تصفیه فاضلاب است که راهکاری قابل اعتماد و مقرون به صرفه به شمار می رود. این سیستم ها توسط تیم گروه صنعتی و مهندسی صدرا مهاب به شکلی اختصاصی و با توجه به کیفیت فاضلاب ورودی طراحی و سپس در کارگاه های این شرکت ساخته می شود.

فاضلاب بیمارستانی چیست؟

واحد ها و خدمات مختلف بیمارستان براساس نوع فعالیتی که انجام می دهند به حجم بالایی از آب نیاز دارند و در نتیجه فاضلاب زیادی تولید می کنند. حجم و کیفیت فاضلاب بیمارستانی به اندازه بیمارستان (تعداد واحد ها و تخت ها) و خدمات ارائه دهنده ( آشپزخانه، رخت شور خانه و تهویه هوای مطبوع)، قوانین مدیریت فاضلاب و آگاهی افراد بستگی دارد. به طور میانگین در بیمارستان ها بین 400 تا 1200 لیتر بر شبانه روز به ازای هر تخت فاضلاب بیمارستانی تولید می شود.

انواع فاضلاب بیماستانی از واحدهای مختلف بیمارستان

مشخصات فاضلاب بیمارستانی

به طور کلی، مشخصات فاضلاب بیمارستانی همانند فاضلاب بهداشتی است با این تفاوت که در فاضلاب بیمارستانی آلاینده هایی مانند مواد شیمی، مواد غیر قابل تجزیه و عوامل بیماری زا یافت می شود. پساب بیمارستانی شامل انواع مواد مختلف داروئی، ازمایشگاهی و تحقیقاتی است. این پساب شامل دارو ها و مواد تشکیل دهنده آن ها از جمله آنتی بیوتیک ها، تنظیم کننده چربی، مسکن ها، ضد افسردگی ها، ضد صرع ها، ضد تب، استروژن ها، مواد آلی، حلال ها ، فلزات، صد عفونی کننده ها و مواد شوینده و هم چنین مواد رادیو اکتیو و فلزات مانند پلاتین، جیوه و ایندیم می شود.

تفاوت کیفیت فاضلاب بیمارستانی و بهداشتی

اهمیت تصفیه فاضلاب بیمارستان ها

تمامی آلاینده های فاضلاب بیمارستانی اعم از آلاینده های محلول و نا محلول آلی و معدنی حتی در غلظت های بسیار کم  باعث ایجاد مسمومیت های مختلف در انسان و هم چنین موجودات آبزی می شوند. آلاینده های موجود در فاضلاب بیمارستانی میکروارگانیسم های بیماری زا شامل ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و انگل هستند که باعث سازگاری بیشتر و مقاومت بیشتر آن ها در برابر تصفیه می شود. به همین دلیل برای جلوگیری از ورود این آلاینده ها به محیط زیست باید تصفیه پساب بیمارستان ها با روش های موثر انجام شوند.

در بیشتر شهرها فاضلاب بیمارستانی به طور مستقیم وارد شبکه جمع آوری فاضلاب شده و وارد تصفیه خانه فاضلاب شهری می شود. به دلیل وجد آلاینده های گوناگون میزان سمیت فاضلاب بیمارستانی 5 تا 15 برابر بیشتر از فاضلاب شهری است که به طور چشمگیری بر عملکرد فرایند تصفیه اثر منفی دارد. بنابراین جهت مقابله با اثرات فاضلاب بیمارستانی بر تصفیه خانه ها و موجودات زنده پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان به طور اختصاصی و در محل این فاضلاب را تصفیه می کند.

روش های تصفیه فاضلاب بیمارستانی

فاضلاب بیمارستان ها شامل مجموعه ای از فاضلاب بهداشتی و صنعتی است و به همین دلیل با چندین روش تصفیه آنها انجام می شود. معمولا پیش از ورود فاضلاب به سیستم تصفیه بخشی از فاضلاب که حاوی مواد رادیو اکتیو است به شکل جداگانه جمع آوری و تصفیه می شود. اما سایر فاضلاب ها طی مراحل زیر تصفیه می شوند.

مراحل تصفیه فاضلاب بیمارستانی

مرحله پیش تصفیه

پیش تصفیه فاضلاب بیمارستان شامل حذف موادی مانند ماسک، چوب معاینه پزشکی، پارچه ها و سایر مواد معدنی سنگین می شود که از طریق آشغالگیر حذف می شوند. استفاده از مرحله پیش تصفیه ضروری است چرا که از رسیدن آسیب به سایر بخش های پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی جلوگیری می کند و همچنین زمان تصفیه را کاهش می دهد.

مرحله تصفیه اولیه

این مرحله به نام ته نشینی اولیه نیز شناخته می شود. در این مرحله به فاضلاب بیمارستانی زمان داده می شود تا مواد جامد سنگین و هم چنین روغن ها و چربی های خود را از فاضلاب جدا کند. در این مرحله ذرات سنگین در کف مخزن ته نشین شده و ذرات سبک تر به سطح پساب آمده و کفابگیری می شوند. پس از جداسازی مواد نا محلول فاضلاب برای مرحله بعدی آماده است.

مرحله تصفیه ثانویه

تصفیه ثانویه فاضلاب بیمارستانی شامل فعالیت های بیولوژیکی و زیستی می شود.  در فرایند تصفیه ثانویه این باکتری ها هستند که مواد آلی، معدنی و کلوئیدی موجود در پساب بیمارستانی را تجزیه و مورد تصفیه قرار می دهند. در این مرحله فاضلاب وارد یک مخزن هوا دهی شده و هوا از طریق بلوئر ها به درون مخزن دمیده می شود تا اکسیژن مورد نیاز باکتری ها تامین شود.

پس از تجزیه آلاینده های بیمارستانی توسط میکروارگانیسم ها موادی به نام زیست توده در پساب معلق می شوند که باید از فاضلاب حذف شوند. جهت حذف این زیست توده ها فاضلاب وارد مخزن زلال ساز شده و در ان جا زمان کافی برای ته نشین شدن بیومس ها در اختیار فاضلاب قرار می گیرد. بخشی از لجن ته نشین شده به همراه فاضلاب بیمارستانی ورودی وارد مخزن هوادهی شده و بخش دیگر ان وارد هاضم لجن می شود.

مرحله تصفیه پیشرفته فاضلاب بیمارستانی

مرحله تصفیه پیشرفته در پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی نقطه تفاوت آن با سایر پکیج های تصفیه فاضلاب می باشد. در این مرحله فرایند های مختلفی از جمله کلر زنی، ازناسیون و یا تصفیه غشایی بر روی پساب اعمال می شود تا تمام فلزات سنگین و آنتی باکتری ها و تمام آلاینده های خاص بیمارستانی از آن حذف گردد.

پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان چیست؟

پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی یکی از مدل های پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی می باشد که با تلفیق روش های بکار رفته برای تصفیه فاضلاب بهداشتی و صنعتی می تواند فاضلاب بیمارستانی را به شکل کاملی تصفیه نماید. این پکیج از جنس های مختلف فلزی، پلی اتیلن و فایبر گلاس ساخته شده و برای ظرفیت های بالا به شکل مدولار می باشد.

فرایند های بکار رفته در پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی

برای تصفیه فاضلاب بیمارستانی سه روش تصفیه فیزیکی، زیستی و شیمیایی با هم تلفیق شده و یک فرایند واحد تصفیه را تشکیل می دهند. با توجه به نزدیک بودن کیفیت فاضلاب بیمارستانی به بهداشتی تمامی فرایند های مورد استفاده در پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی را می توان در پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان نیز بکار برد. معمولا در یک فرایند تصفیه فاضلاب بیمارستان باید 90 درصد مواد آلی و بیش از 95 درصد تخم انگل ها از پساب تصفیه شده حذف شوند.  به  حد استاندارد تعیین شده نزدیک باشند.

از میان فرایند های مختلف فرایند A2O، IFAS و MBR بهترین فرایند های کاربردی برای تصفیه فاضلاب می باشند. چرا که بازدهی آن ها از فرایند های معمول بیشتر است و می توانند نیتروژن، فسفر و سایر آلاینده های دیگر را نیز حذف کنند.

فرایند mbr در پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان

مشخصات فنی پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان

گروه فنی و مهندسی صدرا مهاب با ارائه کامل ترین مشخصات فنی از پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی باعث اطمینان خاطر شما از کیفیت پساب خروجی خواهد شد. مشخصات فنی دستگاه تصفیه فاضلاب بیمارستانی ارائه شده توسط گروه صنعتی صدرا مهاب عبارت است از:

آشغالگیر دستی

 نصب آشغالگیر دستی از جنس استیل ضدزنگ (SS304 و یا SS316) طراحی شده بر اساس دبی فاضلاب ورودی با کم ترین افت هد پس از آشغالگیر.

پمپ های فاضلابی

نصب دو پمپ فاضلابی با جنس بدنه و پروانه های استیل ضد زنگ به جهت حفظ مقاومت در برابر خورندگی فاضلاب بیمارستانی. استفاده از دو پمپ باعث می شود تا در زمان های خرابی و یا از کار افتادن یکی از پمپ ها خللی در عملکرد پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی وارد نشود. پمپ فاضلابی انتخاب شده وارداتی و از برند های معتبر کشور های مختلف از جمله ایتالیا، ژاپن و چین می باشد.

بلوئر

نصب دو بلوئر جهت هوادهی در دوره های زمانی مختلف به منظور کاهش فشار بر بلوئر ها و افزایش طول عمر آن ها.

دیفیوزر

نصب دیفیوزر های حباب ریز با آرایش های خاص حلقوی و یا ستاره ای بر اساس کیفیت فاضلاب در مخزن هوا دهی جهت افزایش انحلال اکسیژن در فاضلاب و بهبود عملکرد میکروارگانیسم های تجزیه کننده فاضلاب.

سیستم هوادهی پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان شامل دیفیوزر و بلوئر

پمپ انتقال لجن

برای انتقال لجن از بخش زلال ساز به هاضم لجن از اسکرو پمپ های مخصوص جهت انتقال لجن سنگین استفاده می شود.

میکسر مستغرق

در صورت استفاده از فرایند A2O میکسر مستغرق در مخزن بی هوازی نصب شده و بدون اضافه کردن اکسیژن به فاضلاب باعث اختلاط کامل فاضلاب در مخزن بی هوازی شده و مواد آلی کاملا در اختیار میکروارگانیسم های بی هوازی قرار می گیرند.

سیستم کلر زن

دستگاه کلریناتور تمام اتوماتیک با دوزینگ پمپ های وارداتی جهت تزریق کلر و ضدعفونی کردن پساب خروجی.

کلریناتور - سیستم تزریق کلر به پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان

ازن ژنراتور

دستگاه ازن ژنراتور با تولید گاز ازن از هوا و یا اکسیژن، یکی از تجهیزات تصفیه شیمیایی فاضلاب بیمارستان می باشد که همزمان عملیات ضدعفونی کردن پساب تصفیه شده از هرگونه ویروس و انگل و همینطور اکسیداسیون مواد داروئی مانند انتی باکتری ها و غیره را بر عهده دارد.

تابلو برق

سیستم کنترل هوشمند پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی که به طور دائم عملکرد پمپ ها، بلوئر و پساب خروجی را بررسی و در صورت بروز مشکل با ایجاد آلارم اپراتور را از وجود مشکلات فنی با خبر می کند.

DO متر

از ابزار دقیق جهت کنترل سطحی DO فاضلاب در مخزن هوادهی می باشد. نصب DO متر باعث می شود تا همیشه از مناسب بودن سطح اکسیژن محلول در مخزن هوا دهی مطمئن شوید.

تابلو برق و ابزار دقیق پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان

جنس بدنه پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی

پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی را می توان در سه بدنه پلی اتیلن، فلزی و فایبرگلاس تولید کرد. این سه بدنه هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. با توجه به کیفیت فاضلاب ورودی، میزان محدودیت فضا و هزینه های اولیه انتخاب می شوند.

مقایسه انواع جنس های بدنه پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی

اگر pH فاضلاب تخلیه شده از بیمارستان به سمت قلیایی شدن پیش برود، استفاده از پکیج های فلزی توصیه نمی شود چرا که امکان خوردگی آن ها در دراز مدت وجود دارد. بنابراین بهتر است از پکیج های پلی اتیلنی و یا فایبرگلاس استفاده شود.

از طرف دیگر به دلیل شکل استوانه ای پکیج پلی اتیلن و شکل مخروطی پکیج فلزی زلال سازی و ته نشینی ثانویه در پکیج تصفیه فاضلاب فلزی بهتر صورت گرفته و راندمان تصفیه افزایش می یابد.

پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی امکان دفن در زیر زمین را دارد. که می تواند در فضای اشغال شده صرفه جویی چشم گیری نماید.

پکیج های پلی اتیلنی قیمت کم تری نسبت به دو نوع دیگر دارند و پکیج فایبرگلاس هزینه تمام شده بیشتری بر جای می گذارد.

مزایای پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی

امروزه به دلیل گسترش بیمارستان ها و استفاده از مواد شیمیایی و داروئی مختلف سازمان محیط زیست بر استفاده تمامی بیمارستان ها از پکیج تصفیه فاضلاب تاکید دارد. مزیت های استفاده از این پکیج ها عبارت است از:

  • پیش ساخته بودن
  • سرعت نصب بالا
  • قابلیت جابجایی و حمل و نقل آسان
  • امکان ارتقا سیستم تصفیه فاضلاب با توجه به گسترش بیمارستان و افتتاح فاز های جدید
  • حذف تمام مواد انتی باکتریایی و داروئی
  • حذف انواع ویروس ها، انگل ها و قارچ ها
  • حفظ امنیت محیط بیمارستان از شیوع بیماری
  • مصرف انرژی پایین
  • قیمت ساخت مناسب
  • دارا بودن گارانتی و خدمات پس از نصب

شرایط نگهداری و بهره برداری از پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان

پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان نیازی به مراقبت 24 ساعته و اپراتور های تمام وقت ندارد. اما با این وجود به دلیل استفاده از تجهیزات برقی و مکانیکی مختلف و هم چنین درگیر بودن فاضلاب خطرناک با این تجهیزات نیازمند مراقبت های روزانه می باشد.

  1. بازرسی چشمی روزانه از تمامی تجهیزات و مخازن مختلف
  2. بررسی کیفیت فاضلاب ورودی و پساب خروجی
  3. نمونه برداری در دوره های تعیین شده و انجام آزمایش های کنترل کیفیت
  4. تمیز کردن آشغالگیر دستی در دوره های تعیین شده
  5. اطمینان از عملکرد درست و عدم گرفتگی دیفیوزر ها
  6. بررسی مخزن هوا دهی و اطمینان از عدم تشکیل کف (پس از چند ماه اول)

قیمت پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان

قیمت دستگاه تصفیه فاضلاب بیمارستان ها بر اساس فاکتورهای مختلفی از قبیل ظرفیت، نوع اجزای داخلی، برند، روش های تصفیه و غیره تعیین می شود. با توجه به اینکه این دستگاه ها تنوع بالایی از نظر نحوه تصفیه و قطعات داخلی و ظرفیت دارند، لذا با قیمت های مختلفی ارائه می شوند. برای استعلام قیمت پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان می توانید با کارشناسان صدرامهاب تماس بگیرید.

طراحی پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان

طراحی پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی بر اساس کتب مرجع مانند استاندارد متد و متکف و ادی و همچنین به کمک مشاورین با تجربه در گروه فنی و مهندسی صدرا مهاب صورت می گیرد. پارامتر های مهم در طراحی دبی فاضلاب تخلیه شده و کیفیت آن است. علاوه بر این پارامتر های اصلی، هزینه ی در نظر گرفته شده اولیه، هزینه بهره برداری، تعداد اپراتور ها، فضای در دسترس، استاندارد کیفیت خروجی سایر فاکتور هایی هستند که در طراحی اثر گذار می باشند.

ساخت پکیج تصفیه فاضلاب

ساخت پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی

گروه فنی و مهندسی صدرا مهاب مجهز به کارخانه های تولید تجهیزات پلی اتیلن و فلزی می باشد. همین امر باعث شده تا ساخت پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی با هر جنس بدنه ای با سرعت بالا و کم ترین هزینه صورت پذیرد. پس از تایید طرح اولیه و نقشه های دو بعدی و جانمائی ساخت پکیج شروع می شود. و در کم ترین زمان ممکن به اتمام می رسد. یکی از مزیت های پکیج های پلی اتیلنی کم بودن زمان ساخت آن ها می باشد.

این صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

پکیج تصفیه فاضلاب خانگی
تصفیه فاضلاب خانگی برای ساختمان های واقع در شهرک های نوپا و مناطقی که امکان اتصال به فاضلاب شهری و حفر چاه جذبی ندارند ضروری...
پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی آشپزخانه و رستوران
تصفیه فاضلاب آشپزخانه و رستوران از اقدامات ضروری برای کاهش آلاینده های موجود در پساب ها قبل از ورود آنها به چاه جذبی، سپتیک تانک...
پکیج تصفیه فاضلاب کمپ کارگری
تصفیه فاضلاب کمپ کارگری از اقدامات بسیار مهم و ضروری مورد استفاده در محل اجرای پروژه های بزرگ و عمرانی است. این اقدامات از ورود...
پکیج تصفیه فاضلاب خوابگاه
تصفیه فاضلاب خوابگاه های دانشجویی و کارمندی و غیره که در محدوده خارج از شهر قرار دارند اهمیت پیدا می کند. چون خوابگاه های داخل...
پکیج تصفیه فاضلاب زندان
پکیج تصفیه فاضلاب زندان فلزی، بتنی، پلی اتیلن و فایبرگلاس از محصولات ارائه شده در مجموعه صدرامهاب است که در ظرفیت های مختلف تولید میشود....
پکیج تصفیه فاضلاب اردوگاه های نظامی
پکیج تصفیه فاضلاب اردوگاه های نظامی با روش های مختلف تصفیه فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی آلاینده های موجود در فاضلاب را حذف و از خروجی...
پکیج تصفیه فاضلاب مجتمع های اداری و تجاری
تصفیه فاضلاب مجتمع های اداری و تجاری که خارج از محدوده شهری قرار دارند یا به فاضلاب شهری متصل نمی شوند با سیستم و دستگاه...
پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن
پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی یکی از انواع پکیج تصفیه فاضلاب است که با بهترین مواد پلی اتیلن و بر اساس استانداردها در ظرفیت های...
پکیج تصفیه فاضلاب فایبرگلاس
پکیج تصفیه فاضلاب فایبرگلاس یکی از مقاوم ترین انواع پکیج تصفیه فاضلاب است که در ساخت آن از پانل های پلیمری تقویت شده با الیاف...

8 پاسخ

  1. سلام و عرض ادب. پکیج هایی که فرمودین آیا پیش ساخته هستند یا به صورت سفارشی تولید میشوند؟ چون ما قصد داریم پیکیچی برای درمانگاه بسازیم که کمی با پکیج ها معمول تفاوت داره از نظر نحوه تصفیه. لطفا اگر چنین امکانی دارید اعلام کنید. با تشکر از شما

    1. سلام جناب کواکبیان. این پکیج ها به صورت کاملا سفارشی تولید میشن. از نظر ظرفیت و نوع فرآیندهای تصفیه با شرایط محیط و نوع کاربرد تناسب داشته و طراحی منحصر به فرد خواهند داشت

  2. سلام چه متریالی برای بدنه این پکیج استفاده میشه؟ از نظر ضد زنگ بودن چون در فضای باز قرار میگیرن آیا تضمینی ارائه میدین؟

  3. سلام بعد از ساخت آیا نصب و راه اندازی توسط شما انجام میشه و آموزش نحوه استفاده به پرسنل داده میشود؟

    1. سلام بعد از ساخت، نصب و راه اندازی و تست های متعدد توسط کارشناسان این مجموعه انجام شده و در نهایت نحوه استفاده، نگهداری و تعمیر آموزش داده می شود

  4. سلام مهندس اطلاعات بیشتر درباره این دستگاه و برند قطعات داخلی از کجا میتونیم بخونیم؟

    1. سلام جناب سلیمیان. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دستگاه لطفا با شماره 021-88879479 تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *