جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
پکیج تصفیه فاضلاب دامداری

پکیج تصفیه فاضلاب دامداری

تصفیه فاضلاب دامداری و گاوداری برای کاهش مواد آلی و نیتروژن و ذرات کلوئیدی موجود در این نوع پساب قبل از ورود به طبیعت اهمیت بالایی دارد. با توجه بالا بودن BOD و COD در فاضلاب دامداری و گاوداری و مقدار بسیار زیاد نیتروژن و مواد شوینده در آنها، ورود این نوع فاضلاب به طبیعت باعث شیوع بیماری های مختلف می شود. علاوه براین، امکان اتصال این صنعت به فاضلاب شهری وجود ندارد و نیاز به راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب گاوداری و دامداری دارد. پکیج تصفیه فاضلاب دامداری یکی از انواع پکیج تصفیه فاضلاب است که چند فرآیند تصفیه را به صورت مرحله ای و کاملا خودکار را در مخزن بسته انجام می دهد.

تصفیه فاضلاب دامداری

تصفیه فاضلاب دامداری

فاضلاب تولید شده در گاوداری و دامداری از خطرناک ترین انواع پساب ها است که نباید به صورت مستقیم وارد محیط زیست شود. در بخش های مختلف دامداری از قبیل اتاق زایمان، سالن های نگهداری از دام، شیردوشی و غیره آب مصرف زیادی دارد و مقدار زیادی مواد آلی، پشم، خون و خوراک دام و غیره وارد فاضلاب می شود. این ترکیبات باعث آلوده شدن محیط زیست و آب های سطحی شده و می توانند در شیوع بیماری های مختلف نیز نقش داشته باشند.

در این نوع فاضلاب مواد مغذی برای خاک نیز وجود دارد و می توان از آن به عنوان کود استفاده کرد. به همین دلیل با اجرای روش های تصفیه فاضلاب برای گاوداری و دامداری نه تنها می توان از ورود آلاینده ها به محیط زیست جلوگیری کرد، بلکه امکان استخراج کودهای دامی باکیفیت نیز فراهم می شود.

مشخصات فاضلاب دامداری و گاوداری

از مهم ترین دلایل لزوم تصفیه پساب دامداری و گاوداری، پارامترهای کیفی فاضلاب هستند که اغلب از حد استاندارد خارج شده و خطرناکند. به عنوان مثال، مشخصات فاضلاب مرغداری و گاوداری در جدول زیر درج شده است:

پارامتر کود گاوداری کود مرغداری
BOD 14000 36000
وزن خشک 10 18
کل جامدات 180000 360000
کل نیتروژن 3800 1090
کل فسفر 800 940

مزایای تصفیه پساب دامداری

اجرای استاندارد روش های تصفیه برای دامپروری مزایای متعددی را به همراه دارد که اغلب صاحبان این مشاغل از آن غافل هستند. از مهم ترین مزایای تصفیه پساب گاوداری و دامپروری می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • امکان استخراج کودهای دامی در روند تصفیه
  • فراهم شدن امکان بازچرخانی آب در دامداری و کاهش مصرف آب
  • جلوگیری از ورود آلاینده ها به آب های سطحی و محیط زیست

روش تصفیه فاضلاب گاوداری و دامداری

در حالت کلی بیشترین تمرکز در تصفیه پساب دامداری و گاوداری بر تصفیه فیزیکی و بیولوژیکی است. چون در واحدهای دامداری و گاوداری بیشترین آلاینده ها باکتری، چربی و ویروس و همچنین مواد شوینده می باشند و نیاز به تصفیه شیمیایی پیشرفته وجود ندارد. مراحل تصفیه در این پکیج ها به صورت زیر می باشد:

تصفیه فیزیکی پساب دامداری

در ابتدایی ترین مرحله مواد آلاینده جامد و معلق در فاضلاب با آشغالگیرها جمع آوری میشوند. جداسازی ذرات معلق جامد در این گام تنها tss را کاهش می دهد و تاثیری بر bod و cod ندارد. علاوه براین، با چربی گیر ذرات کلوئیدی و روغنی موجود در فاضلاب جمع آوری میشود تا روند تصفیه در گام های بعدی با بهبود بیشتری مواجه شود.

متعادل سازی فاضلاب گاوداری

اگر مقدار فاضلاب ورودی به پکیج در بازه های زمانی مختلف تغییر کند و بیش از اندازه افزایش یا کاهش یابد، سیستم دچار شوک خواهد شد. به همین منظور بعد از مخزن تصفیه فیزیکی، مخزن متعادل ساز تعبیه میشود تا حجم فاضلاب به حد استاندارد برسد. این مرحله هیچ یک از شاخص های کیفی فاضلاب با تغییر مواجه نخواهد شد. بعد از جمع آوری فاضلاب و رسیدن به حد استاندارد، پمپ های مخصوص پساب ها را به گام بعدی هدایت می کنند.

تصفیه بیولوژیکی

مهم ترین گام در این پکیج ها، تصفیه بیولوژیکی می باشد که با میکروارگانیسم های هوازی و بی هوازی انجام میشوند. با تجهیزات هوادهی از قبیل بلوئر و دیوفیوزرها اکسیژن وارد مخزن فاضلاب شده و شرایط برای رشد و تکثیر میکروارگانیسم ها فراهم میشود. سپس مواد آلی توسط میکروارگانیسم ها تجزیه میشوند و در نهایت BOD و COD کاهش خواهد یافت.
سپس فاضلاب وارد مرحله ماند برای ته نشینی میشود. بقایای باقی مانده از مواد آلی تجزیه شده به مرور در کف حوضچه ته نشین شده و تشکیل لایه های لجن می دهند که برای تصفیه استفاده میشوند.

تصفیه شیمیایی

در آخرین مرحله مواد ضدعفونی کننده مانند کلر به حوضچه تزریق میشود تا باکتری و ویروس های موجود در آن از بین بروند. با توجه به کیفیت خروجی مورد نظر در این مرحله نوع مواد ضدعفونی کننده و مقدار آنها تعیین میشود.

بهترین روش تصفیه فاضلاب دامداری چیست؟

هر یک از انواع آلاینده های موجود در پساب گا.داری و دامداری ها به شیوه خاصی قابل حذف هستند. به همین دلیل نمی توان تنها با یک روش تصفیه را انجام داد و به مجموعه ای از روش های مختلف نیاز است. بهترین روش تصفیه پساب دامداری ها مجموعه روش های تصفیه فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی است که به صورت مرحله ای باید اجرا شوند. در تصفیه خانه فاضلاب دامداری این روند به صورت مرحله ای انجام می شود.

در حالت کلی می توان گفت بهترین انتخاب برای بهبود کیفیت این نوع فاضلاب، استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب دامداری است. چون در این دستگاه چندین روش تصفیه به صورت مرحله ای اجرا می شود و خروجی آن فاضلاب با کیفیت ایده آل و استاندارد است.

پکیج تصفیه فاضلاب دامداری چیست؟

پکیج تصفیه فاضلاب دامداری به تجهیزاتی گفته میشود که مجموعه ای از اجزای مورد نیاز برای پیاده سازی تصفیه فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی در آن تعبیه میشود. این پکیج ها که زیر مجموعه پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی هستند تمام مراحل تصفیه را به صورت مرحله ای و خودکار انجام داده و خروجی آن می تواند در سایر بخش ها برای کشاورزی، باغبانی و حتی شستشوی سالن ها مورد استفاده قرار گیرد. بخش های متعدد پیاده سازی شده در این پکیج ها بر کاهش BOD و COD و TSS تمرکز دارد.

انواع پکیج تصفیه فاضلاب دامپروری

پکیج های مورد استفاده برای تصفیه فاضلاب دامپروری و دامداری در انواع مختلف فلزی، فایبرگلاس و پلی اتیلن دسته بندی میشوند. نوع فلزی این تجهیزات به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر ضربات احتمالی به ندرت دچار اختلال در عملکرد و ترک و شکستگی میشوند. ورق های کربن استیل به کار رفته در بدنه این تجهیزات منجر به مقاوم سازی پکیج در برابر نوسانات دمایی، تماس با نم و رطوبت و همچنین ضربه میشود.
علاوه براین، بر اساس نحوه نصب این پکیج ها دارای دو نوع دفنی و غیردفنی می باشد. پکیج های دفنی نه تنها فرآیند تصفیه را با صدای بسیار کم انجام می دهند، بلکه از برخورد ضربه به دستگاه نیز جلوگیری خواهد شد. همچنین لازم به ذکر است، این تجهیزات کمتر تحت نوسانات دمایی قرار گرفته و به همین دلیل طول عمر بالایی خواهند داشت. پکیج های غیر دفنی نصب بسیار آسانی داشته و براحتی می توان آنها را جا به جا و در مکان های جدید مورد استفاده قرار داد.

انواع پکیج تصفیه فاضلاب دامداری

اجزای پکیج تصفیه خانه فاضلاب دامداری و گاوداری

از مهم ترین اجزای پکیج تصفیه خانه فاضلاب دامداری و گاوداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آشغالگیر: برای جمع آوری پشم و موی گوسفندان و سایر آلاینده های جامد در اندازه های بزرگ
  • تجهیزات هوادهی: برای اکسیژن رسانی به میکروارگانیسم ها و پیاده سازی فرآیندهای تصفیه بیولوژیکی
  • سیستم های پمپاژ: برای انتقال فاضلاب از مخزن متعادل ساز به واحد تصفیه
  • پکیج کلرزنی: برای ضدعفونی فاضلاب
  • چربی گیر: برای جداسازی ذرات روغنی و کلوئیدی
  • پکیج تزریق مواد شیمیایی: برای تزریق آنتی اسکالانت و سایر مواد شیمیایی

ویژگی های پکیج تصفیه خانه فاضلاب گاوداری و دامداری

  • نصب آسان و سریع به صورت دفنی و غیردفنی
  • عدم نیاز به تخصص بالا برای استفاده از پکیج
  • دوام و ماندگاری بالا
  • مصرف انرژی پایین
  • تصفیه فاضلاب دامداری با کارایی و کیفیت بالا
  • قابلیت پیاده سازی و طراحی به صورت اختصاصی و سفارشی
  • مقاومت بالا در برابر ضربه، نوسانات دمایی و تماس با مواد خورنده
  • تصفیه بدون انتشار بو و بی صدا
  • قابلیت جا به جایی و نصب در مکان های جدید

طراحی پکیج تصفیه فاضلاب دامداری

در طراحی پکیج تصفیه فاضلاب دامداری یکی از مهم ترین گام ها، تعیین و محاسبه ظرفیت می باشد. ظرفیت پکیج تصفیه فاضلاب دامداری و گاوداری بر اساس سرانه تولید فاضلاب، ضریب تبدیل آب به پساب، نوع و مقدار آلاینده ها، مقدار فشار بارگذاری، جنس بدنه و ضخامت ورق های به کار رفته در آن محاسبه میشود. تمام مراحل طراحی توسط مهندسین حرفه ای و با رعایت استانداردها انجام شده و به همین دلیل تاثیر زیادی بر کیفیت پساب های خروجی از دستگاه دارند.

قیمت پکیج تصفیه فاضلاب دامداری

مهم ترین پارامترهای تعیین کننده قیمت پکیج تصفیه خانه فاضلاب دامداری عبارتند از:

  • جنس بدنه: متریال هایی که برای بدنه پکیج استفاده میشوند تاثیر مستقیم بر قیمت نهایی محصول دارند. به همین دلیل مدل های فلزی در اغلب مواقع گران تر از فایبرگلاس و پلی اتیلن هستند. میزان ضخامت ورق های به کار رفته در بدنه نیز تاثیر زیادی بر قیمت دارد.
  • ظرفیت پکیج: ظرفیت این پکیج ها با توجه به دبی فاضلاب ورودی تعیین می گردد. هر اندازه ظرفیت این پکیج ها بیشتر و ابعاد مخزن بزرگتر باشد، به همان نسبت متریال بیشتری مورد نیاز بوده و به همین دلیل قیمت افزایش پیدا می کند.
  • فرآیندهای تصفیه: با توجه به اینکه کدامیک از فرایندهای تصفیه بیولوژیکی در دستگاه پیاده سازی میشود، نوع اجزا تغییر می کند و بر همین اساس نیز قیمت افزایش یا کاهش خواهد یافت.

علاوه بر موارد فوق، برند اجزای به کار رفته در دستگاه عامل دیگری در تعیین قیمت پکیج تصفیه فاضلاب گاوداری محسوب میشود.

تولید و ساخت پکیج تصفیه فاضلاب دامداری

تولید و ساخت پکیج تصفیه فاضلاب دامداری یکی از خدمات قابل ارائه در مجموعه صدرامهاب می باشد. طراحی و تولید این پکیج ها بعد از بررسی محیط و آنالیز مقدار و نوع مواد آلاینده به صورت سفارشی انجام شده و متریال باکیفیت در آنها به کار می رود.

این صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

پکیج تصفیه فاضلاب خانگی
تصفیه فاضلاب خانگی برای ساختمان های واقع در شهرک های نوپا و مناطقی که امکان اتصال به فاضلاب شهری و حفر چاه جذبی ندارند ضروری...
پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی آشپزخانه و رستوران
تصفیه فاضلاب آشپزخانه و رستوران از اقدامات ضروری برای کاهش آلاینده های موجود در پساب ها قبل از ورود آنها به چاه جذبی، سپتیک تانک...
پکیج تصفیه فاضلاب کمپ کارگری
تصفیه فاضلاب کمپ کارگری از اقدامات بسیار مهم و ضروری مورد استفاده در محل اجرای پروژه های بزرگ و عمرانی است. این اقدامات از ورود...
پکیج تصفیه فاضلاب خوابگاه
تصفیه فاضلاب خوابگاه های دانشجویی و کارمندی و غیره که در محدوده خارج از شهر قرار دارند اهمیت پیدا می کند. چون خوابگاه های داخل...
پکیج تصفیه فاضلاب زندان
پکیج تصفیه فاضلاب زندان فلزی، بتنی، پلی اتیلن و فایبرگلاس از محصولات ارائه شده در مجموعه صدرامهاب است که در ظرفیت های مختلف تولید میشود....
پکیج تصفیه فاضلاب اردوگاه های نظامی
پکیج تصفیه فاضلاب اردوگاه های نظامی با روش های مختلف تصفیه فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی آلاینده های موجود در فاضلاب را حذف و از خروجی...
پکیج تصفیه فاضلاب مجتمع های اداری و تجاری
تصفیه فاضلاب مجتمع های اداری و تجاری که خارج از محدوده شهری قرار دارند یا به فاضلاب شهری متصل نمی شوند با سیستم و دستگاه...
پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن
پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی یکی از انواع پکیج تصفیه فاضلاب است که با بهترین مواد پلی اتیلن و بر اساس استانداردها در ظرفیت های...
پکیج تصفیه فاضلاب فایبرگلاس
پکیج تصفیه فاضلاب فایبرگلاس یکی از مقاوم ترین انواع پکیج تصفیه فاضلاب است که در ساخت آن از پانل های پلیمری تقویت شده با الیاف...

14 پاسخ

  1. سلام مهندس برای دامداری با 200 راس گوسفند این پکیج ها مناسب هستند؟ فاضلاب بعد از تصفیه قصد داریم برای کشاورزی استفاده شود

    1. سلام بله متناسب با مقدار فاضلاب تولیدی ظرفیت دستگاه تعیین میشه و کیفیت خروجی آنها برای کشاورزی و باغبانی کاملا استاندارد است

  2. مقاومت دستگاه در برابر نوسانات دما چطوره؟ برای مناطق سردسیر کاربرد داره؟

    1. طی تست های متعدد میزان مقاومت دستگاه در برابر نوسانات دمایی کاملا بررسی شده و امکان نصب در مناطق سردسیر وجود دارد

    1. سلام جناب رشیدیان. لطفا با شماره 02188879479 تماس بگیرید تا همکاران ما اطلاعات مورد نیاز رو در اختیارتون قرار دهند

  3. سلام چه فرآیندهایی برای تصفیه فاضلاب در این دستگاه استفاده شده و آیا دستگاه روکار اجرا میشود یا حتما باید دفنی نصب شود؟

    1. سلام فرآیندهای تصفیه با توجه به نوع و مقدار آلاینده های موجود در فاضلاب تعیین می گردد و در پکیج های مختلف با هم تفاوت دارند. این دستگاه به صورت دفنی و روکار قابل نصب است

  4. آیا مجموعه شما امکان راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب دامداری بتنی در فضای باز را دارد؟

  5. سلام و عرض ادب. برای دامداری از نظر اقتصادی و کارایی مدل های فلزی رو پیشنهاد میدین یا بتنی؟

    1. سلام و عرض ادب جناب کشاورز. مدل های بتنی قیمت پایین تری نسبت به فلزی دارند، اما قابلیت جا به جایی نداشته و طول عمر کمتری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *