لوگو صدرا مهاب
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
پکیج تصفیه فاضلاب صنایع لبنی

پکیج تصفیه فاضلاب صنایع لبنی

تصفیه فاضلاب صنایع لبنی با توجه به مقدار بسیار زیاد باکتری، پاتوژن، چربی و مواد آلاینده و بالا بودن پارامترهای BOD و COD از ضرورت بالایی برخوردار است. به همین دلیل در صنعت لبنیات چند مرحله تصفیه فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی برای پساب ها اجرا می شود تا در نهایت پساب استاندارد لازم برای ورود به طبیعت را داشته باشد. همچنین با تصفیه فاضلاب آب پنیر و سایر لبنیات می توان امکان بازچرخانی آب را فراهم کرد و باعث کاهش مصرف آب در این صنعت شد. پکیج تصفیه فاضلاب صنایع لبنی نوع خاصی از انواع پکیج تصفیه فاضلاب است که مجموعه ای از فرآیندهای تصفیه را در کنار هم پیاده سازی می کند. به طوریکه پساب های حاوی مقدار زیاد پاتوژن، دترجنت و ذرات کلوئیدی و چربی وارد پکیج شده و خروجی آن در سطح استانداردی از کیفیت قرار گرفته و در کشاورزی، باغبانی و سایر صنایع استفاده می شوند.

تصفیه فاضلاب صنایع لبنی

تصفیه فاضلاب صنایع لبنی

در صنایع لبنی به دلیل استفاده زیاد از شیر شرایط برای رشد انواع باکتری و ویروس و پاتوژن ها فراهم میشود. ورود این آلاینده ها به طبیعت نه تنها باعث انتشار بوی بسیار بد و زننده می شود، بلکه سفره های آب زیرزمینی را آلوده نموده و سلامتی انسان و محیط زیست را به خطر می اندازد. علاوه براین، در بسیاری از مواقع پساب کارخانه های تولید لبنیات PH بسیار بالایی داشته و اسیدی بودن آنها خطر بزرگی برای طبیعت محسوب میشود. به همین دلیل بر اساس استانداردهای محیط زیست، پساب این کارخانه ها نباید مستقیم وارد طبیعت شود و تصفیه آنها الزامی است. لازم به ذکر است پساب های کارخانه های لبنیات COD بیش از 800 دارند که بسیار خطرناک است.

مشخصات فاضلاب صنعت لبنیات (مشخصات پساب صنایع لبنی)

محصول BOD 5 (mg/ l) COD (mg/l)
شیر کامل ( بدون چربی گیری ) 114000 183000
شیر با چربی بسیار پایین 90000 147000
دوغ کره گیری 61000 134000
خامه 400000 750000
شیر تغلیط شده 271000 378000
آب پنیر 45000 65000
بستنی 292000

مزایای تصفیه فاضلاب صنایع لبنی

صنعت لبنیات مانند سایر کسب و کارهای صنعتی مصرف آب بسیار بالایی دارد و مقدار زیادی از آن به فاضلاب تبدیل می شود. صنایع لبنی در ایران سالانه 40 میلیون مترمکعب آب مصرف می کنند که بسیار زیاد است. با تصفیه پساب آب پنیر و سایر صنایع لبنی می توان تا حد زیادی مصرف آب را کاهش داد. بعد از تصفیه پساب، باز چرخانی آب صنعت لبنیات امکان پذیر می شود و این آب برای کشاورزی و آبیاری باغ و فضاهای سبز بسیار مناسب است.

از دیگر مزایای تصفیه پساب صنایع لبنی می توان به جلوگیری از ورود آلاینده ها به محیط زیست اشاره کرد. آلاینده های موجود در فاضلاب کارخانه صنایع لبنی به شدت BOD آب های سطحی را افزایش می دهد. در نتیجه به مرور باعث مرگ و میر آبزیان و سایر جانداران می شود. همچنین لازم به ذکر است، باکتری های موجود در این نوع فاضلاب به شدت باعث شیوع بیماری میان انسان و سایر جانداران می شود. با تصفیه فاضلاب صنایع لبنیات می توان به تمام این مزایای دست پیدا کرد.

روش های تصفیه فاضلاب صنایع لبنی

بهبود کیفیت پساب ها و کاهش مقدار شاخص های TSS، COD و BOD برای صنایع شیر و لبنیات با یک مرحله تصفیه امکان پذیر نیست. به همین دلیل در این پکیج ها مراحل زیر به صورت مرحله ای در کنار هم قرار گرفته و پیاده سازی شده اند:

تصفیه فیزیکی پساب لبنیات

در پیش تصفیه به کمک آشغالگیرها ذرات معلق جمع آوری میشوند. این مرحله تاثیر زیادی بر جلوگیری از انسداد لوله و تاسیسات در گام های بعد دارد. لازم به ذکر است، پارامترهای کیفی فاضلاب در این روش تغییر نمی کنند.

متعادل سازی فاضلاب آب پنیر و لبنیات

یکی از مهم ترین بخش ها در روند تصفیه پساب کارخانه لبنیات، متعادل سازی از نظر ph است. چون ph فاضلاب در بخش های مختلف متفاوت بوده و در روند تصفیه تاثیر چشمگیری دارد. در برخی ازبخش ها ph بسیار پایین بوده و پساب اسیدی است و خاصیت خورندگی دارد. ph در سایر بخش ها بیش از اندازه بالا بوده و خاصیت قلیایی آن منجر به اختلال در فرآیندهای بیولوژیکی خواهد شد. به همین دلیل در این مرحله تعادل در تمام بخش های مخزن دستگاه تصفیه پساب صنعت لبنیات برقرار می شود.

چربی گیری فاضلاب لبنیات

یکی از مهم ترین مراحل تصفیه این نوع پساب، حذف ذرات چربی معلق در فاضلاب است. برای چربی گیری فاضلاب از روش های مختلفی استفاده میشود که رایج ترین آنها عبارتند از:

  • چربی گیری با DAF: در این روش هوادهی انجام شده و حباب های بسیار ریز در فاضلاب تولید می شوند. ذرات معلق در فاضلاب به حباب ها متصل شده و به دلیل وزن سبک به سمت بالا حرکت می کنند. در نهایت ذرات چربی روی فاضلاب تجمع یافته و جمع آوری میشوند.
  • چربی گیر API: در این روش از قانون استوک در فیزیک استفاده شده و بعد از ورود فاضلاب به مخزن، به دلیل برخورد با صفحات به سمت بالا حرکت می کنند.

تصفیه هوازی پساب صنایع لبنی

با استفاده از ایستگاه پمپاژ پساب ها وارد مخزن تصفیه بیولوژیکی میشوند. تجهیزات هوادهی در این مرحله شرایط را برای رشد و تکثیر میکروارگانیسم ها فراهم نموده و مواد آلی تجزیه میشوند. علیرغم مزایای متعدد این روش و جداسازی سریع ذرات معلق در فاضلاب، هوازی بودن فرآیند تصفیه باعث تولید کف و لجن با وزن بالا می شود. در این مرحله فسفر و نیتروژن موجود در فاضلاب قابل حذف نیست و به همین دلیل برای این صنعت از فرآیندهای هوازی و بی هوازی در کنار هم استفاده می شود.

تصفیه بی هوازی پساب صنعت لبنیات

با ایجاد شرایط کاملا بی هوازی باکتری ها مواد آلی را تجزیه می کنند و در نهایت بیو گازها از مخزن تخلیه می شوند. یکی از بهترین انواع بیوگاز تولید شده در این گام، متان است به عنوان سوخت کاربرد دارد. در کارخانه های بزرگ از این گاز می توان به عنوان منبع سوخت استفاده کرد و تاثیر زیادی بر کاهش مصرف سوخت های فسیلی دارد. بقایای مواد آلی تجزیه شده به مرور در کف مخزن ته نشین شده و لایه هایی از لجن را تشکیل می دهند.

در آخرین مرحله مواد ضدعفونی کننده و گندزدا به پساب ها تزریق و باکتری و ویروس و پاتوژن ها از بین میروند.

بر اساس کیفیت خروجی مورد نظر و مقدار و نوع آلاینده ها، فرایندهای تصفیه پیاده سازی شده در هر یک از این مراحل متفاوت خواهد بود.

نحوه تصفیه فاضلاب صنایع لبنی

بهترین روش تصفیه پساب صنایع لبنی کدام است و چرا؟

مانند سایر فاضلاب های صنعتی، در صنعت لبنیات نیز نمی توان تنها با یک روش خاص تمام آلاینده ها را حذف کرد؛ بلکه به مجموعه ای از چند فرآیند نیاز است. در هر فرآیند گروه خاصی از آلاینده ها هدف قرار گرفته و حذف می شوند. در نتیجه می توان گفت، بهترین روش تصفیه پساب صنایع لبنی، اجرای تصفیه فیزیکی، بیولوژیکی هوازی و بی هوازی و شیمیایی است. این فرآیندها باید به صورت مرحله ای باید اجرا شوند تا کیفیت فاضلاب خروجی در سطح استاندارد قرار بگیرد. برای رسیدن به این هدف، پکیج تصفیه فاضلاب صنایع لبنی یکی از بهترین انتخاب ها خواهد بود.

پکیج تصفیه فاضلاب صنایع لبنی چیست؟

کارخانه های تولید لبنیات مانند سایر صنایع امکان اتصال به فاضلاب شهری را نداشته و بدون تصفیه نیز نباید وارد طبیعت شوند. به همین دلیل نوع خاصی از پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی در این محیط ها نصب میشود که فرآیندهای تصفیه بیولوژیکی و شیمیایی در آن پیاده سازی می گردد. دستگاه تصفیه فاضلاب صنایع لبنیات به تجهیزاتی گفته میشود که چندین فرایند تصفیه را در کنار هم و به صورت مرحله ای بر روی پساب این صنایع اجرا می کند تا در نهایت TSS، BOD و COD در سطح استانداردی قرار گیرند.
این پکیج ها تصفیه را به صورت مرحله ای انجام می دهند و مانع از انتشار بوی بد و زننده به محیط اطراف میشوند. پساب باکیفیت خروجی از پکیج در نهایت می تواند برای شستشوی سالن ها و سطوح کارخانه یا در آبیاری مزارع کشاورزی و باغبانی استفاده شوند.

انواع پکیج تصفیه فاضلاب صنایع لبنیات

پکیج تصفیه پساب لبنیات به دو گروه دفنی و غیردفنی تقسیم بندی میشوند. مدل های دفنی در داخل زمین قرار گرفته و نسبت به مدل های روکار کمتر در معرض ضربه، نوسانات دمایی و همچنین تابش نورخورشید قرار میگیرند. علاوه براین، در مدل های دفنی فرایند تصفیه کاملا بدون صدا انجام میشود که در محیط های صنعتی این یک مزیت بزرگ به شمار می رود. پکیج های روکار یا غیردفنی نصب بسیار آسانی داشته و نیاز به آماده سازی زیرساخت و حفر گودال برای قرارگیری پکیج درون آن نیست.
علاوه براین، از نظر جنس بدنه نیز می توان انواع پکیج تصفیه پساب صنایع لبنی را در گروه های زیر دسته بندی کرد:

  • پکیج تصفیه فاضلاب صنایع لبنی فلزی: دارای مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه، نوسانات دمایی، فشار و تماس با مواد خورنده
  • پکیج تصفیه پساب لبنیات پلی اتیلن: دارای وزن سبک و مقاومت بالا در تماس با نم و رطوبت و پساب های اسیدی و قابل اجرا در مدل های دفنی و غیردفنی
  • پکیج تصفیه فاضلاب لبنیات فایبرگلاس: دارای مقاومت بالا در برابر فشار، ضربه و تماس با مواد خورنده و قیمت مناسب

مشخصات پکیج تصفیه پساب لبنیات

  • نصب آسان و سریع
  • اتوماتیک بودن تمام مراحل تصفیه بدون نیاز به دخالت اپراتور انسانی
  • کاهش چشمگیر پارامترهای TSS، BOD و COD
  • کاهش مصرف آب با بازچرخانی پساب های تصفیه شده
  • نگهداری و استفاده آسان
  • تصفیه فاضلاب لبنی بدون بو و صدا
  • قابل تولید به صورت سفارشی برحسب شرایط محیط و نوع آلاینده ها و دبی فاضلاب
  • مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه، فشار و تماس با مواد خورنده
  • قابلیت جا به جایی و نصب مجدد
  • مقاومت بالا سیستم در برابر شوک افزایش و کاهش مقدار فاضلاب ورودی
  • کاهش هزینه های مصرف انرژی

طراحی پکیج تصفیه فاضلاب صنایع لبنی

در طراحی پکیج تصفیه فاضلاب صنعت لبنیات پارامترهایی همچون ظرفیت پکیج، جنس بدنه و ضخامت آن و همچنین فرایندهای مورد نظر باید در نظر گرفته شوند. بدنه این پکیج ها باید مقاومت بالایی در برابر تماس با مواد اسیدی و خورنده، نم و رطوبت و فشار و ضربه و دما داشته باشند. علاوه براین، ظرفیت پکیج باید با دبی فاضلاب ورودی تناسب داشته باشد تا راندمان ایده آلی از دستگاه دریافت شود. به همین دلیل قبل از طراحی باید از محیط نصب بازدید شود و پساب ها آنالیز گردند و بر همین اساس دستگاه تولید شود.

قیمت پکیج تصفیه فاضلاب صنایع لبنی

قیمت پکیج تصفیه فاضلاب صنایع شیر و لبنیات به پارامترهایی مانند ظرفیت، جنس بدنه و ابعاد آن و همچنین نوع و برند اجزا و قطعات داخلی به کار رفته در دستگاه بستگی دارد. هر اندازه ظرفیت دستگاه بیشتر باشد و ضخامت ورق های به کار رفته در بدنه بیشتر باشد، به همان نسبت نیز قیمت پکیج افزایش پیدا خواهد کرد.

تولید و ساخت پکیج تصفیه فاضلاب صنایع لبنی

صدرامهاب با سالها تجربه در زمینه تولید تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب، یکی از نام های شناخته شده در حوزه ساخت این پکیج ها می باشد. تولید و ساخت پکیج تصفیه فاضلاب لبنی صدرمهاب زیرنظر تیمی از مهندسین و تکنسین ها و کارشناسان باتجربه با بهترین متریال و رعایت استانداردها انجام میشود. به همین دلیل این محصولات دارای گارانتی و خدمات پس از فروش بوده و نصب آنها نیز توسط این تیم انجام میشود.

این صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

پکیج تصفیه فاضلاب خانگی
تصفیه فاضلاب خانگی برای ساختمان های واقع در شهرک های نوپا و مناطقی که امکان اتصال به فاضلاب شهری و حفر چاه جذبی ندارند ضروری...
پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی آشپزخانه و رستوران
تصفیه فاضلاب آشپزخانه و رستوران از اقدامات ضروری برای کاهش آلاینده های موجود در پساب ها قبل از ورود آنها به چاه جذبی، سپتیک تانک...
پکیج تصفیه فاضلاب کمپ کارگری
تصفیه فاضلاب کمپ کارگری از اقدامات بسیار مهم و ضروری مورد استفاده در محل اجرای پروژه های بزرگ و عمرانی است. این اقدامات از ورود...
پکیج تصفیه فاضلاب خوابگاه
تصفیه فاضلاب خوابگاه های دانشجویی و کارمندی و غیره که در محدوده خارج از شهر قرار دارند اهمیت پیدا می کند. چون خوابگاه های داخل...
پکیج تصفیه فاضلاب زندان
پکیج تصفیه فاضلاب زندان فلزی، بتنی، پلی اتیلن و فایبرگلاس از محصولات ارائه شده در مجموعه صدرامهاب است که در ظرفیت های مختلف تولید میشود....
پکیج تصفیه فاضلاب اردوگاه های نظامی
پکیج تصفیه فاضلاب اردوگاه های نظامی با روش های مختلف تصفیه فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی آلاینده های موجود در فاضلاب را حذف و از خروجی...
پکیج تصفیه فاضلاب مجتمع های اداری و تجاری
تصفیه فاضلاب مجتمع های اداری و تجاری که خارج از محدوده شهری قرار دارند یا به فاضلاب شهری متصل نمی شوند با سیستم و دستگاه...
پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن
پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی یکی از انواع پکیج تصفیه فاضلاب است که با بهترین مواد پلی اتیلن و بر اساس استانداردها در ظرفیت های...
پکیج تصفیه فاضلاب فایبرگلاس
پکیج تصفیه فاضلاب فایبرگلاس یکی از مقاوم ترین انواع پکیج تصفیه فاضلاب است که در ساخت آن از پانل های پلیمری تقویت شده با الیاف...

4 پاسخ

  1. سلام و عرض ادب. مجموعه ما در زمینه تولید شیر پاستوریزه فعالیت داشت و دستگاه تصفیه فاضلاب تهیه کردیم. در حال حاضر قصد توسعه فعالیت رو داریم و خط تولید خامه، پنیر هم راه اندازی شده. آیا دستگاه قبل قادر به تصفیه فاضلاب این واحدهارو خواهد داشت؟ با تشکر

    1. سلام لازمه ابتدا فاضلاب توسط کارشناس آنالیز بشه و بعد درباره روش تصفیه و اجزای داخلی تصمیم گیری خواهد شد. برای هماهنگی لطفابا شماره تلفن 02188876714 تماس بگیرید

  2. سلام مهندس این دستگاه تا چه ظرفیتی تولید میشه و آیا برای کارخانه مناسب است؟

    1. سلام جناب عطریان. محدودیتی در ظرفیت دستگاه وجود ندارد و متناسب با دبی فاضلاب ورودی طراحی و تولید می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *