جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
تفاوت پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی

7 تفاوت پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی

تفاوت پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی تنها به نحوه تصفیه نیست و از نظر سایر پارامترهای نیز با هم فرق دارند. این تجهیزات هر دو زیرمجموعه پکیج تصفیه فاضلاب هستند که در بخش های صنعتی و مسکونی مورد استفاده قرار گرفته و شاخص های کیفی را بهبود می دهند. از نظر شکل ظاهری اغلب این پکیج ها کاملا مشابه هستند، اما نوع اجزای داخلی، قیمت و ظرفیت آنها با هم متفاوت است. در ادامه تفاوت های پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی و شیمیایی را معرفی خواهیم کرد.

پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی چیست؟

در فاضلاب های تولید شده در کارخانه ها، پالایشگاه ها و صنایع پتروشیمی و تمام محیط های صنعتی مقدار زیادی از فلزات سنگین و مواد شیمیایی وجود دارد. به همین دلیل این نوع فاضلاب به هیچ عنوان نباید بدون تصفیه وارد طبیعت شوند. علاوه براین، این قبیل محیط های صنعتی به فاضلاب شهری متصل نمیشوند. پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی یکی از تجهیزات بسیار کاربردی است که فاضلاب این محیط ها را تصفیه نموده و شاخص های کیفی آنها را بهبود می دهد.
خروجی این تجهیزات در سایر بخش های صنعتی قابل استفاده هستند و از این طریق می توان مصرف آب را تا حد زیادی کاهش داد.

مقایسه پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی

پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی چیست؟

فاضلاب تولید شده توسط انسان در ساختمان های مسکونی، اداری و غیره در اغلب مواقع وارد شبکه فاضلاب شهری شده و تصفیه انجام میشود. اما تمام ساختمان ها از قبیل رستوران های بزرگ، هتل و مراکز اقامتی، مراکز آموزشی امکان اتصال به این فاضلاب شهری را ندارند. شهرک های نوپا نیز تا اتصال به این شبکه زمان زیادی را باید طی کنند. در این شرایط از پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی برای بهبود شاخص های کیفی فاضلاب استفاده میشود.
خروجی فاضلاب های بهداشتی تصفیه شده در کشاورزی، آبیاری باغ و فضای شهری و موارد مشابه قابل استفاده هستند.

تفاوت پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی

در حالت کلی این دو نوع پکیج مجموعه ای از چند فرآیند تصفیه را به صورت خودکار اجرا می کنند. اما با هم تفاوت های زیادی دارند که در زمان انتخاب و خرید باید به آن توجه داشت. از جمله تفاوت های این دو پکیج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- تفاوت پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی از نظر روش تصفیه

اصلی ترین تفاوت این دو نوع پکیج در روش تصفیه فاضلاب و مراحل اجرای کار است. در فاضلاب های بهداشتی بسیاری از آلاینده ها به کمک باکتری ها تجزیه شده و از مواد شیمیایی به مقدار کم استفاده میشود. اما باکتری ها قادر به تجزیه فلزات سنگین نمی باشند و از روش های تصفیه شیمیایی باید برای آنها استفاده کرد. در پکیج های صنعتی بیشتر از روش های شیمیایی برای تصفیه استفاده شده و فرآیندهای بیولوژیکی در آنها نقش کمرنگ تری دارند.

2- تفاوت در ظرفیت پکیج

از دیگر تفاوت های این دو پکیج می توان به ظرفیت آنها اشاره کرد. با توجه به اینکه در محیط های صنعتی مقدار فاضلاب تولیدی زیاد است، در نتیجه پکیج هایی برای آنها استفاده میشود که ظرفیت بالاتری دارند. در تولید پکیج تصفیه فاضلاب مجتمع مسکونی و ویلا و موارد مشابه ظرفیت ها پایین است و قابل مقایسه با مدل های صنعتی نیست.

3- جنس پکیج تصفیه

به عنوان یکی از دیگر از موارد تفاوت پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی می توان به جنس بدنه آنها اشاره کرد. از آنجا که مواد آلاینده موجود در فاضلاب های صنعتی اغلب خورنده هستند، در نتیجه نیاز به متریال های بسیار قوی برای بدنه پکیج است. فلزات و مواد اسیدی با مواد بدنه پکیج واکنش برقرار نموده و از این طریق باعث پوسیدگی آنها خواهند شد. البته در مدل های بهداشتی نیز بدنه باید در برابر مواد خورنده مقاومت داشته باشد، اما در مدل صنعتی مقاومت بالاتری نیاز است.
علاوه براین، پکیج های صنعتی نسبت به بهداشتی بیشتر در معرض ضربه، فشار و نوسانات دمایی هستند. به همین دلیل بدنه آنها استحکام و استقامت بیشتری دارد. در اغلب مواقع ضخامت بدنه پکیج های صنعتی بیشتر از مدل های بهداشتی در نظر گرفته میشود.

تفاوت پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی از نظر جنس بدنه

4- اجزای داخلی پکیج

از آنجا که روش تصفیه در این دو پکیج با هم تفاوت دارد، لذا اجزای داخلی آنها نیز با هم فرق خواهد داشت. به عنوان مثال در مدل های صنعتی به دلیل استفاده از مواد منعقدکننده ممکن است از اسکیمرها برای جمع آوری لخته های روی سطح استفاده شود که در مدل بهداشتی کاربرد ندارد. در مدل های بهداشتی و انسانی سیستم های هوادهی بسیار پیشرفته استفاده میشود که شاید در نوع صنعتی کاربردی نداشته باشند.

5- تفاوت در کیفیت فاضلاب خروجی

تفاوت پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی از نظر کیفیت فاضلاب خروجی نیز قابل تامل است. از آنجا که در فاضلاب های صنعتی آلودگی های بسیار زیادی وجود دارد، حتی بعد از تصفیه بهتر است برای کشاورزی و موارد مشابه استفاده نشوند. اما خروجی دستگاه تصفیه فاضلاب خانگی در سطح بالاتری قرار داشته و برای آبیاری فضای سبز و باغبانی و غیره می توان از آنها استفاده کرد.

6- تفاوت کاربرد پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی

با توجه به تعریفی که برای این دو پکیج ارائه شد، کاربردهای آنها نیز با هم تفاوت دارند. به عنوان مثال از پکیج های صنعتی برای موارد زیر استفاده میشود:

از پکیج های خانگی می توان برای مجتمع‌ها و ویلاها، ساختمان های اداری، کمپ‌های کارگری و مجتمع‌های تفریحی، مناطق مسکونی بطور مثال شهرک ها، هتل‌ها و مراکز اقامتی و رستوران‌ها و پادگان ها استفاده کرد.

7- تفاوت قیمت پکیج

از آنجا که اجزای داخلی به کار رفته در مدل های صنعتی پیشرفته تر هستند، در بسیاری از مواقع قیمت آنها بالاتر است. علاوه براین، دقت داشته باشید که استفاده از متریال باکیفیت برای بدنه و ضخامت بیشتر دیواره ها نیز تاثیر زیادی بر قیمت دارند. به همین دلیل تفاوت پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی از نظر قیمت چشمگیر است.

جمع بندی

بر اساس آنچه در طول متن به آن اشاره شد، تفاوت پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی از نظر ظرفیت، جنس و ضخامت بدنه، نوع اجزای داخلی، روش تصفیه، کاربرد و کیفیت فاضلاب خروجی با یکدیگر زیاد است. به همین دلیل لازم است بر اساس شرایط محیط نصب و نوع فاضلاب در نهایت یکی از مدل های مناسب را انتخاب و خریداری کرد. این دو پکیج از نظر کیفیت در سطح بالایی قرار داشته و صدرا مهاب برای هر دو گارانتی و خدمات پس از فروش ارائه می دهد.

این صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

پیش تصفیه آب شیرین کن صنعتی
پیش تصفیه آب یکی از واحدهای بسیار مهم در دستگاه تصفیه آب صنعتی به روش اسمز معکوس است که تاثیر مستقیم بر افزایش طول عمر...
قطعات دستگاه تصفیه آب صنعتی
قطعات دستگاه تصفیه آب صنعتی با توجه به تعداد مراحل پیش تصفیه و فرآیند تصفیه پیاده سازی شده در آن تغییر می کند. اما در...
فرآیند تصفیه هوازی فاضلاب
تصفیه هوازی فاضلاب از جمله فرآیندهای مورد استفاده در تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی است که میکروارگانیسم ها نقش مهمی در آن دارند. این فرآیندها...
تصفیه فیزیکی فاضلاب و آب
تصفیه فیزیکی آب و فاضلاب از ساده ترین روش ها برای جداسازی ذرات جامد معلق هستند که بدون هیچ ماده شیمیایی جانبی یا میکروارگانیسم ها...
شیرابه زباله چیست
شیرابه زباله به آب قهوه ای رنگ استخراج شده از فاضلاب های دپو شده در مراکز دفن فاضلاب شهری و صنعتی گفته می شود که...
تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال
تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال (activated sludge) از کاربردی ترین روش ها برای از بین بردن مواد آلی موجود در فاضلاب به کمک میکروارگانیسم...
mlss در فاضلاب چیست
Mlss در فاضلاب یکی از پارامترهای بسیار مهم است که مقدار کل مواد آلی و معدنی معلق در فاضلاب را نشان می دهد. این پارامتر...
تصفیه بیولوژیکی فاضلاب چیست
تصفیه بیولوژیکی فاضلاب یکی از بی خطرترین روش ها برای حذف مواد آلی از فاضلاب های صنعتی و بهداشتی است که ماده جانبی مضر تولید...
کاربرد هوش مصنوعی در تصفیه آب و فاضلاب
کاربرد هوش مصنوعی در تصفیه آب و فاضلاب مانند سایر جوانب زندگی و صنعت بیش از چیزی است که اغلب افراد تصور می کنند. چون...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *