لوگو صدرا مهاب
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
پکیج تصفیه فاضلاب صنایع دارویی

پکیج تصفیه فاضلاب صنایع دارویی

تصفیه فاضلاب صنایع دارویی از مهم ترین اقدامات در کارخانه های داروسازی است که از ورود آلاینده های خطرناک به طبیعت جلوگیری می کند. چون در این نوع فاضلاب مقدار زیادی مواد شیمیایی و ترکیبات آلی و غیرآلی وجود دارد که تهدید بزرگی برای سلامت محیط زیست و انسان به شمار می روند. علاوه براین، این قبیل صنایع امکان اتصال به فاضلاب شهری را نداشته و مجوز تخلیه فاضلاب به آب های سطحی را ندارند. به همین دلیل از پکیج تصفیه فاضلاب صنایع دارویی برای تصفیه خودکار، بدون انتشار صدا و بو استفاده می شود. این تجهیزاتی یکی از انواع پکیج تصفیه فاضلاب است که به صورت روکار و دفنی (توکار) در فاصله کمی از خط تولید دارو نصب می شوند.


 

 

تصفیه فاضلاب صنایع دارویی

کارخانه های داروسازی با توجه به اینکه چه نوع دارویی تولید می کنند فاضلاب خروجی متفاوتی دارند. به عنوان مثال، برخی از این صنایع در زمینه تولید مواد دارویی سینتتیک فعالیت داشته و گروه دیگر از سنتز مواد آلی و تخمیر برای تولید دارو استفاده می کنند. نوع مواد و ترکیباتی که در هر گروه استفاده می شود متفاوت است. تنها ویژگی مشترک فاضلاب این صنایع، آلودگی بسیار بالای آنها است. به همین دلیل به هیچ عنوان نباید بدون تصفیه فاضلاب آنها وارد آب های سطحی و چاه های جذبی شود.

در صنایع داروسازی بخش هایی به نام تصفیه خانه احداث می شود که در آن چند فرآیند تصفیه باید اجرا شود. در نهایت، خروجی تصفیه خانه و سیستم تصفیه پساب استاندارد لازم برای ورود به طبیعت را بدست می آورد.

مشخصات فاضلاب کارخانه داروسازی (ویژگی پساب صنایع دارویی)

PH 5-8
COD 1100-5500
قلیائیت 0.3-2
NH4-N 30-50
PO4-P 2.8-14.4

روش تصفیه فاضلاب صنعت داروسازی

در فاضلاب های دارویی آلاینده های مختلفی وجود دارد. از واحدهای سرم و واکسن سازی انواع مواد آلی وارد فاضلاب میشود. دترجنت ها در زمان شستشوی سالن ها، هورمون و مواد شیمیایی در مرحله تولید دارو و چربی از بخش رستوان کارخانه وارد فاضلاب میشود. در نتیجه لازم است برای از بین بردن هر یک از انواع مواد آلاینده روش خاصی پیاده سازی شود. مهم ترین ویژگی این پکیج ها، پیاده سازی چندین فرآیند تصفیه به صورت خودکار و مرحله ای است. در پکیج های تصفیه فاضلاب داروسازی روش ها و گام های زیر اجرا میشوند:

تصفیه فیزیکی

در روند تولید دارو مقدار زیادی از مواد جامد وارد فاضلاب میشود که می توانند لوله ها و اجزای داخلی پکیج را مسدود کنند. با کمک آشغالگیرها تکه های جامد معلق در فاضلاب جمع آوری میشود. این مرحله در واقع نوعی پیش تصفیه است و برای افزایش راندمان مراحل بعد تصفیه کاربرد دارد و TSS را می تواند کاهش دهد.

تصفیه شیمیایی فاضلاب

فاضلاب کارخانه های داروسازی حاوی مقدار زیادی از ذرات چربی معلق است. این ذرات در کف مخزن ته نشین نشده و روی سطح نیز به صورت لخته انباشته نمیشوند. برای از بنی بردن این ذرات از مواد منعقدکننده و لخته ساز استفاده میشود. با تزریق فلوکولانت این ذرات به هم متقل شده و لایه های لجن در کف یا روی مخزن را تشکیل می دهند. سپس به کمک ابزارهای مخصوص این لایه ها از فاضلاب جدا و حذف می گردند.

تصفیه بیولوژیکی

از مهم ترین مراحل تصفیه در این پکیج ها می توان به تصفیه بیولوژیکی اشاره کرد. مواد آلی موجود در فاضلاب کارخانه های داروسازی بسیار زیاد هستند و در واحدهای سرم و واکسن سازی مقدار آنها بیشتر است. برای از بین بردن این مواد از روش های بیولوژیکی استفاده میشود و مواد آلی به کمک باکتری ها تجزیه می گردند. روش های تصفیه بیولوژیکی دارای تنوع بالایی هستند و متناسب با BOD و COD و کیفیت خروجی مورد نظر روش های هوازی و بی هوازی انتخاب و در پکیج پیاده سازی میشود. از جمله روش های مورد استفاده در این مرحله می توان به MBR، SBR، UASB و UAFB اشاره کرد. در این روش ها مواد آلی به عنوان منبع تغذیه میکروارگانیسم ها در نظر گرفته شده و با اکسیژن رسانی و هوادهی روند رشد و تکثیر باکتری ها افزایش پیدا می کند.

تصفیه الکتروشیمیایی

از دیگر روش های جدید که در برخی از پکیج ها پیاده سازی میشود می توان به تصفیه الکتروشیمیایی اشاره کرد. در این روش به کمک الکترودهای آهن و آلومینیوم و انرژی الکتریکی بسیاری از یون های موجود در فاضلاب جداسازی و حدف میشوند. از مزایای این روش می توان به عدم تولید ترکیبات مضر و هزینه کم برای پیاده سازی آن اشاره کرد.

تصفیه فاضلاب دارویی به کمک اکسیداسیون

علاوه بر روش های فوق می توان از اکسیداسیون نیز برای جداسازی آلاینده های موجود در فاضلاب داروسازی استفاده کرد. لازم به ذکر است، این روش نیاز به تجهیزات پیشرفته داشته و اکسیداسیون به کمک اشعه UV و پراکسید هیدروژن انجام می شود. به همین دلیل بیشتر در آزمایشگاه های کوچک کاربرد دارد و برای تصفیه فاضلاب کارخانه ها گزینه مناسب و مقرون به صرفه نیست.

بهترین روش تصفیه فاضلاب صنایع دارویی چیست؟

در فاضلاب صنایع داروسازی مواد جامد معلق در اندازه های بزرگ، مواد آلی و غیر آلیف مواد شیمیایی و فلزات و غیره به وفور وجود دارد. به همین دلیل نمی توان از یک روش و فرآیند برای تصفیه آنها استفاده کرد. بهترین روش موثر تصفیه فاضلاب صنایع دارویی به مجموعه ای از فرآیندهای فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی گفته می شود که به صورت مرحله ای باید اجرا شوند. حذف هر یک از این روش ها تاثیر منفی بر کیفیت فاضلاب خروجی ایجاد می کند.

به دلیل هزینه بر بودن راه اندازی تصفیه خانه های بتنی در این صنایع، پکیج تصفیه فاضلاب صنایع داروسازی یکی از بهترین انتخاب ها به شمار می رود. در این دستگاه چند فرآیند تصفیه در فضای بسته پیاده سازی شده و تصفیه را بدون دخالت نیروی انسانی انجام می شود.

پکیج تصفیه فاضلاب صنایع دارویی چیست؟

در کارخانه های داروسازی آلاینده های متعددی از قبیل مواد شیمیایی، مواد آلی، باکتری و ویروس ها، هورمون، دترجنت ها، مواد روغنی و غیره وارد فاضلاب می شوند. بخشی از این فاضلاب ها در خط تولید ایجاد شده و مابقی از سایر قسمت ها از قبیل شستشوی سالن ها و فاضلاب انسانی سرویس های بهداشتی کارخانه جمع آوری میشوند. این آلاینده ها اگر مستقیم وارد طبیعت شوند، به مرور آب های زیرزمینی و سطحی را آلوده نموده و باعث مشکلات متعددی از قبیل جهش های ژنتیکی، مرگ آبزیان و پرندگان، شیوع بیماری های مختلف در انسان ها و غیره میشود.
پکیج تصفیه فاضلاب صنایع دارویی مجموعه ای از چند فرآیند تصفیه را توسط اجزای متعدد در مخازن کاملا بسته پیاده سازی می کند. این پکیج ها زیرمجموعه ای از انواع پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی به شمار می روند. در این پکیج ها تصفیه بیولوژیکی و شیمیایی بر روی مواد آلی تولید شده در واحدهای سرم و واکسن سازی، مواد رادیواکتیو و هورمون ها و غیره انجام میشود. در واقع در این پکیج ها تلاش میشود با فرآیندهای مختلف شاخص های کیفی از قبیل BOD، COD، TSS و غیره بهبود پیدا کنند.

پکیج تصفیه فاضلاب صنایع دارویی چیست

انواع پکیج تصفیه فاضلاب صنایع دارویی

در اجرا و ساخت پکیج تصفیه فاضلاب صنایع داروسازی از متریال های مختلفی برای بدنه آنها استفاده میشود. موادی برای بدنه این پکیج ها استفاده میشود که فشار داخلی و خارجی را به خوبی تحمل نموده و در تماس با مواد خورنده موجود در فاضلاب دچار زنگ زدگی و پوسیدگی نشود. بر همین اساس از رایج ترین این پکیج ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پکیج تصفیه فاضلاب داروسازی فلزی: مقاوم ترین نوع پکیج های تصفیه فاضلاب کارخانه داروسازی از کربن استیل ST37 تولید میشوند که در برابر خوردگی، فشار و ضربه مقاومت بالایی دارند.
  • پکیج تصفیه فاضلاب صنایع دارویی پلی اتیلن: به منظور کاهش وزن و قیمت پکیج از مواد پلی اتیلن برای ساخت بدنه آنها استفاده میشود. این پکیج ها در ظرفیت های متوسط تولید شده و در برابر مواد خورنده به خوبی مقاومت داشته و به همین دلیل طول عمر بالای 50 سال را می توان از آنها انتظار داشت.
  • پکیج تصفیه فاضلاب دارو بتنی: در کارخانه های بزرگ داروسازی به جای پکیج های فلزی و پلی اتیلن از مدل های بتنی استفاده میشود. این پکیج ها به صورت پیش ساخته یا درجا ریز در محل تولید میشود. به دلیل عدم امکان جا به جایی و زمان بر بودن ساخت و نصب آنها، مدل های فلزی و پلی اتیلن کاربرد بیشتری دارند.

اجزای پکیج تصفیه فاضلاب صنایع دارویی

در پکیج های تصفیه فاضلاب کارخانه داروسازی اجزای متعددی از قبیل موارد زیر وجود دارد:

  • آشغالگیر برای تصفیه فیزیکی
  • سیستم های هوادهی از قبیل بلوئر، دیفیوزر
  • تجهیزات تزریق مواد شیمیایی و منعقدکننده
  • الکترود برای اجرای روش های اکسیداسیون و فرآیندهای الکتروشیمیایی
  • ویژگی های پکیج تصفیه فاضلاب دارویی
  • مقاومت بالا در برابر مواد خورنده موجود در فاضلاب
  • استحکام بالا در برابر ضربه و فشارهای داخلی و خارجی
  • عدم تغییر ساختار پکیج در برابر نوسانات دمایی
  • قابل تولید در ظرفیت های مختلف
  • نصب آسان و سریع به دلیل پیش ساخته بودن
  • مصرف انرژی پایین
  • تصفیه فاضلاب بدون انتشار بو و صدا
  • تصفیه فاضلاب به صورت 100 درصد خودکار بدون نیاز به دخالت دست
  • راندمان بالا و بهبود شاخص های کیفی bod، cod
  • عدم نیاز به تخصص بالا برای استفاده از پکیج
  • نگهداری و تعمیر آسان
  • قابلیت جا به جایی و نصب در مکان های جدید
  • قابلیت نصب به صورت روکار و دفنی

قیمت پکیج تصفیه فاضلاب صنایع دارویی

قیمت پکیج تصفیه فاضلاب دارویی بر اساس جنس و ضخامت بدنه، نوع اجزای داخلی و برند تولیدکننده آنها، ظرفیت پکیج تعیین می گردد. مدل های فلزی اگر با فلزات مرغوب تولید شده باشند قیمت بالاتری نسبت به مدل پلی اتیلن دارند. علاوه براین، هر اندازه ظرفیت این پکیج ها بیشتر باشد، به همان نسبت نیز قیمت محصول افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین لازم به ذکر است، به دلیل اینکه صدرامهاب تولیدکننده اصلی این پکیج ها است، محصولات خود را بدون واسطه و با قیمت ارزان تر ارائه می دهد.

طراحی پکیج تصفیه فاضلاب صنایع داروسازی

یکی از گام های بسیار مهم در طراحی پکیج تصفیه فاضلاب داروسازی، ظرفیت آن و میزان ضخامت بدنه است. بر اساس شرایط محیط، میزان فاضلاب ورودی به پکیج در شبانه روز و استانداردها در نهایت ظرفیت مخزن محاسبه میشود. صدرامهاب به منظور افزایش راندمان دستگاه طراحی این پکیج ها را به صورت اختصاصی و متناسب با شرایط محیط انجام می دهد. به طوریکه ظرفیت پکیج با میزان فاضلاب ورودی کاملا تطابق داشته و نوع فرآیندهای پیاده سازی شده در آن نیز با نوع مواد آلاینده موجود در فاضلاب تناسب دارد.

ساخت پکیج تصفیه فاضلاب دارویی

ساخت پکیج تصفیه فاضلاب صنایع دارویی صدرامهاب بر اساس استانداردهای روز دنیا انجام میشود. تیمی از مهندسین و کارشناسان حوزه تصفیه آب و فاضلاب طراجی این پکیج ها را انجام داده و در نهایت بر اساس طرح تایید شده ساخت را با بهترین متریال انجام می دهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان قبل از خرید پکیج تصفیه فاضلاب صنایع دارویی می توانید با کارشناسان فروش صدرامهاب تماس بگیرید.

این صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

پکیج تصفیه فاضلاب خانگی
تصفیه فاضلاب خانگی برای ساختمان های واقع در شهرک های نوپا و مناطقی که امکان اتصال به فاضلاب شهری و حفر چاه جذبی ندارند ضروری...
پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی آشپزخانه و رستوران
تصفیه فاضلاب آشپزخانه و رستوران از اقدامات ضروری برای کاهش آلاینده های موجود در پساب ها قبل از ورود آنها به چاه جذبی، سپتیک تانک...
پکیج تصفیه فاضلاب کمپ کارگری
تصفیه فاضلاب کمپ کارگری از اقدامات بسیار مهم و ضروری مورد استفاده در محل اجرای پروژه های بزرگ و عمرانی است. این اقدامات از ورود...
پکیج تصفیه فاضلاب خوابگاه
تصفیه فاضلاب خوابگاه های دانشجویی و کارمندی و غیره که در محدوده خارج از شهر قرار دارند اهمیت پیدا می کند. چون خوابگاه های داخل...
پکیج تصفیه فاضلاب زندان
پکیج تصفیه فاضلاب زندان فلزی، بتنی، پلی اتیلن و فایبرگلاس از محصولات ارائه شده در مجموعه صدرامهاب است که در ظرفیت های مختلف تولید میشود....
پکیج تصفیه فاضلاب اردوگاه های نظامی
پکیج تصفیه فاضلاب اردوگاه های نظامی با روش های مختلف تصفیه فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی آلاینده های موجود در فاضلاب را حذف و از خروجی...
پکیج تصفیه فاضلاب مجتمع های اداری و تجاری
تصفیه فاضلاب مجتمع های اداری و تجاری که خارج از محدوده شهری قرار دارند یا به فاضلاب شهری متصل نمی شوند با سیستم و دستگاه...
پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن
پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی یکی از انواع پکیج تصفیه فاضلاب است که با بهترین مواد پلی اتیلن و بر اساس استانداردها در ظرفیت های...
پکیج تصفیه فاضلاب فایبرگلاس
پکیج تصفیه فاضلاب فایبرگلاس یکی از مقاوم ترین انواع پکیج تصفیه فاضلاب است که در ساخت آن از پانل های پلیمری تقویت شده با الیاف...

6 پاسخ

  1. سلام برای تصفیه پساب های صنعتی داروسازی کدام جنس بدنه دستگاه تصفیه را پیشنهاد می دهید؟

    1. سلام. بر اساس میزان فاضلاب تولیدی در شبانه روز و ظرفیت دستگاه در نهایت بهتر میشه جنس مناسب رو انتخاب کرد. اما اگر فاضلاب زیادی تولید می کنید مدل های فلزی و پلی اتیلن گزینه مناسبی هستند

  2. قیمت و مشخصات فنی و ابعاد و .. رو از کدوم بخش از سایت میتونیم مطالعه کنیم؟

    1. سلام دوست عزیز. لطفا با شماره تلفن 02188876714 تماس بگیرید تا اطلاعات کامل درباره این محصولات در اختیار شما قرار گیرد

  3. سلام برای تصفیه فاضلاب داروسازی روش بهینه طی تحقیقات طراحی کردیم اما در زمینه ساخت تخصص کافی رو نداریم. آیا امکان همکاری دارید و با فرآیندی که ما ارائه میدیم پکیج رو می سازید؟

    1. سلام دوست عزیز. لطفا با شماره 02188879479 تماس بگیرید تا کارشناسان ما در این زمینه اطلاعات بیشتری ارائه دهند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *