لوگو صدرا مهاب
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی

دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی

دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی به دلیل تاثیر مستقیم نوع آب بر رشد و تکثیر آبزیان یکی از مهم ترین تجهیزات مورد استفاده در استخرها به شمار می رود. این تجهیزات نوعی دستگاه تصفیه آب صنعتی به شمار رفته و با روش اسمز معکوس آلاینده های آب را کاهش داده و ph و سختی آب را نیز بهبود می دهد. صدرامهاب سازنده دستگاه تصفیه آب استخر ماهی و آبزیان در ظرفیت های مختلف با گارانتی است و محصولات خود را به صورت سفارشی طراحی و تولید می کند. این دستگاه ها به دلیل ارائه بدون واسطه دارای قیمت مناسبی بوده و شامل خدمات پس از فروش نیز هستند.

دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی چیست؟

ماهی و سایر آبزیان برای رشد و تولیدمثل به آب و اکسیژن محلول در آب DO نیاز دارند. با توجه به اینکه استخرهای پرورش ماهی از آب شهری استفاده نمی کنند، لذا با مشکل وجود املاح، نمک ها و سایر آلاینده ها و همچنین استاندارد نبودن PH آب مواجه هستند. هر یک از آلاینده ها و املاح موجود در آب می تواند رشد و تولیدمثل آبزیان را با اختلال مواجه کند. به همین دلیل در این مراکز از دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی استفاده میشود.
دستگاه تصفیه آب استخر پرورش ماهی با استفاده از روش اسمز معکوس املاح، یون ها، فلزات سنگین، باکتری ها و ذرات معلق در آب را حذف می کند. این دستگاه ها در واقع آب شیرین کن نیز به شمار می روند. با حذف نمک موجود در آب، شرایط برای پرورش ماهی هایی که از آب شیرین استفاده می کنند فراهم می شود. دستگاه پرورش ماهی هایی که نیاز به آب شور دارند کمی متفاوت است و شیرین سازی را انجام نمی دهد.

دستگاه تصفیه آب استخر پرورش ماهی

دلیل اهمیت تصفیه آب استخر پرورش ماهی

هر یک از شاخص های کیفی آب می تواند بر رشد ماهی ها و آبزیان تاثیر مستقیم ایجاد کند. برخی از اثرات کیفیت آب بر ماهی ها عبارتند از:

  • بالا یا پایین بودن دمای آب منجر به مرگ و میر ماهیان می شوند و این مساله در روند تولیدمثل آنها نیز تاثیر مستقیم دارد.
  • فیتوپلانکتون ها به مقدار کم در آب با فتوسنتز منجر به افزایش اکسیژن محلول در آب میشوند که برای ماهی مفید است. با افزایش فیتوپلانکتون ها نور خورشید به سختی به لایه های پایین آب نفوذ کرده و باعث مرگ جلبک ها خواهد شد. در روند تصفیه کدورت آب و مقدار فیتوپلانکتون ها باید در حد استاندارد بهبود پیدا کند.
  • با افزایش یا کاهش بیش از اندازه PH آب خاصیت قلیایی و اسیدی پیدا می کند. PH آب در روند تولیدمثل ماهی اثر مستقیم ایجاد کرده و باعث مرگ و میر آنها خواهد شد. برای جلوگیری از مرگ و میر ماهی ها PH باید در محدوده 6.5 تا 8.5 قرار بگیرد.
  • اگر مقدار کربنات کلسیم بیش از 40 تا 70 میلی گرم در آب باشد، سختی آب برای ماهی غیرقابل تحمل است.
  • وجود آمونیاک، مواد شیمیایی، آفت کش ها و موارد مشابه منجر به مرگ و میر ماهیان می شود.

ویژگی های آب پرورش ماهی

با توجه به نقش بسیار مهم آب در روند زندگی ماهی ها و سایر آبزیان، باید شاخص های کیفی آب استخری که ماهی در آن پرورش داده میشود در سطح استاندارد قرار بگیرد. برخی از استانداردهای مورد نیاز برای آب پرورش ماهی به صورت زیر هستند:

ویژگی های آب پرورش ماهی

روش کار دستگاه اسمز معکوس تصفیه آب پرورش ماهی

در انتخاب و ساخت دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی ابتدا باید به نوع ماهی و شرایط مورد نیاز برای رشد و تولیدمثل آنها توجه کرد. چون برخی از ماهی ها برای رشد به آب شور نیاز دارند و شیرین سازی آب می تواند برای آنها نتیجه عکس داشته باشد. برای پرورش ماهی هایی که نیاز به آب شیرین دارند، از روش اسمز معکوس برای تصفیه استفاده میشود. روند تصفیه در این دستگاه ها برای پرورش ماهی قزل آلا، گربه ماهی و ماهی کول و غیره به صورت زیر است:

  • آب بعد از ورود در مرحله پیش تصفیه قرار میگیرد. در پیش تصفیه ابتدا ذرات جامد معلق در آب که اندازه بزرگی دارند جداسازی میشوند.
  • سپس آب وارد فیلترشنی میشود. در این فیلترها لایه های شن و سیلیس در اندازه های مختلف در مسیر عبور آب قرار میگیرند. ذرات ریز موجود در آب روی دانه های سیلیس تجمع یافته و امکان عبور را پیدا نمی کنند.
  • به منظور بهبود کدورت، طعم و بوی آب در گام بعد آب از فیلتر کربنی عبور می کند. کربن اکتیو بسیاری از یون های موجود در آب را جذب نموده و از این طریق کدورت کاهش پیدا می کند.
  • به دلیل حساسیت بسیار بالای برخی از ماهی ها به ذرات معلق در آب، در برخی از دستگاه ها در این مرحله از فیلتر کارتریج استفاده میشود. فیلتر کارتریج ها ذرات بسیار ریز موجود در آب را حذف می کنند.
  • مهم ترین مرحله در دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی، استفاده از ممبران ها است. غشای نیمه تراوا در این مرحله از عبور یون، املاح و فلزات سنگین موجود در آب جلوگیری می کند. املاح آب روی سطح ممبران تجمع یافته و آب شیرین از منافذ آن عبور می کند.
  • به منظور جلوگیری از ورود ویروس، باکتری و میکروب به داخل آب استخر پرورش ماهی، در این مرحله گندزدایی انجام میشود. با توجه به نوع ماهی ها مواد گندزدایی متفاوتی در این مرحله استفاده می شود.
  • در نهایت آب تصفیه شده و شیرین وارد استخر میشود.

در این دستگاه ها برای بهبود روند کار فیلتر شنی، فیلتر کربنی و ممبران ها عملیات شستشو در محل CIP و بک واش نیز به صورت دوره ای انجام میشود. با شستشوی این قطعات آلاینده ها و املاح رسوب شده از ممبران و بستر شن و سیلیس و کربن اکتیو جدا میشود.

تصفیه آب پرورش ماهی آب شور

برخی از ماهی ها برای رشد به آب شور نیاز دارند و نباید نمک موجود در آب در روند تصفیه حذف شود. در این شرایط کمی تغییر در ساختار دستگاه تصفیه آب استخر ماهی ایجاد میشود. روند تصفیه در این دستگاه ها به صورت زیر است:

  • ذرات معلق در آب در مرحله پیش تصفیه به کمک آشغالگیرها، فیلترشنی، فیلتر کربنی و فیلترکارتریج حذف میشود.
  • در گام بعد برای از بین بردن ویروس و پاتوژن ها گندزدایی آب انجام میشود. بر اساس نوع ماهی ها مواد و روش گندزدایی انتخاب می شود.

دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی قزل آلا

ماهی قزل آلا برای رشد و تولیدمثل نیاز به آب با شرایط مناسبی دارد. این ماهی ها در آب هایی پرورش داده میشوند که دمای آن میانگین 9 تا 17 درجه سانتی گراد باشد و مقدار اکسیژن محلول در آب 6 تا 12 میلی گرم در لیتر باشد. علاوه براین، PH بین 6.5 تا 8 باید تنظیم شود. آمونیاک، هیدورژن سولفوره نیز در این آب ها به شدت برای ماهی ها مضر بوده و باعث مرگ و میر آنها میشود.
به همین دلیل برای استخرهای پرورش ماهی قزل الا از دستگاه های اسمز معکوس می توان استفاده کرد. این دستگاه ها شاخص های کیفی را بهبود داده و PH را در سطح استاندارد تنظیم می کند.

اجزای دستگاه اسمز معکوس پرورش ماهی

در دستگاه اسمز معکوس برای استخر ماهی چند قطعه مهم به کار می رود که عبارتند از:

  • بوستر پمپ برای ایجاد فشار به منظور انتقال آب به سمت ممبران ها
  • آشغالگیرها برای جداسازی ذرات معلق در آب
  • فیلترشنی برای حذف ذرات معلق به کمک لایه های سیلیس
  • فیلتر کربنی برای بهبود کدورت، طعم، بو آب
  • ممبران برای جلوگیری از عبور املاح، فلزات سنگین و یون های موجود در آب
  • تجهیزات تزریق مواد گندزدایی و ضدعفونی کننده
  • تابلوی برق و مدار فرمان
  • ابزارهای اندازه گیری فشار، دما، PH و غیره

نوع هر یک از این قطعات بر اساس دبی آب، نوع و مقدار آلاینده ها، کیفیت خروجی مورد نظر و نوع ماهی ها تعیین می گردد. به عنوان مثال، با افزایش دبی آب های حاوی مقدار زیاد املاح، از تعداد بیشتری از ممبرانهای قوی در دستگاه استفاده می شود.

مزایای دستگاه تصفیه آب صنعتی پرورش ماهی

استفاده از این تجهیزات در استخرهای پرورش ماهی و آبزیان مزایای متعددی را به همراه دارد که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرورش ماهی بدون تعویض آب
  • مقرون به صرفه بودن به دلیل کاهش مقدار آب مصرفی در استخر
  • حذف املاح، فلزات سنگین و ذرات معلق و شیرین سازی آب
  • بهبود PH و اکسیژن محلول در آب
  • تصفیه خودکار آب بدون دخالت اپراتور انسانی

قیمت دستگاه تصفیه آب استخر پرورش ماهی

قیمت دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی بر اساس ظرفیت، نوع اجزای داخلی، برند قطعات، جنس و متریال بدنه و سایر بخش ها، نوع و تعداد ممبران ها تعیین می گردد. با توجه به اینکه هر یک از این دستگاه ها به صورت اختصاصی طراحی و تولید میشوند، لذا نوع اجزای داخلی آنها متفاوت است. به همین دلیل قیمت ها ثابت نیست و در دستگاه های مختلف با هم فرق دارند. در مرحله طراحی دستگاه تصفیه آب استخر ماهی قیمت به صورت تقریبی توسط کارشناسان صدرامهاب تخمین زده میشود.

طراحی دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی

روند طراحی دستگاه تصفیه آب برای استخرهای پرورش ماهی و آبزیان در مجموعه صدرامهاب شامل آنالیز دقیق آب و بررسی استانداردهای رشد ماهی است. نوع ماهی ها و آبزیان ابتدا بررسی شده و سپس ویژگی های آب مورد نیاز برای رشد آنها از قبیل PH، دما، سختی و غیره تعیین می گردد. سپس بر روی آب آنالیزهای متعدد انجام شده و بر همین اساس روش و اجزای مورد نیاز برای تصفیه انتخاب می شود. در این مرحله ظرفیت دستگاه نیز بر اساس دبی آب ورودی تعیین می گردد.
در تمام این مراحل استانداردهای گوناگونی مد نظر قرار میگیرد تا خروجی دستگاه از کیفیت خوبی برخوردار باشد.

ساخت دستگاه تصفیه آب استخر ماهی

صدرامهاب یکی از تیم های فعال در زمینه ساخت دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی در ظرفیت های مختلف به صورت 100 درصد سفارشی است. این دستگاه ها با متریال مقاوم در برابر خوردگی تولید شده و تمام استانداردها در روند ساخت رعایت می شود. به همین دلیل دستگاه تصفیه آب استخر ماهی صدرامهاب با گارانتی و خدمات پس از فروش ارائه می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان قبل از خرید می توانید از طریق راه های ارتباطی پایین صفحه با کارشناسان صدرامهاب تماس بگیرید.

این صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

دستگاه تصفیه آب کارخانه آب معدنی و نوشابه سازی
دستگاه تصفیه آب کارخانه آب معدنی و نوشابه سازی و سایر نوشیدنی ها یکی از مهم ترین تجهیزات در این صنایع است که شاخص های...
دستگاه تصفیه آب دیگ بخار و بویلر
دستگاه تصفیه آب دیگ بخار و بویلر به دلیل تاثیرات منفی متعدد آب های تصفیه نشده بر دیگ و احتمال خوردگی از ضرورت بالایی برخوردار...
دستگاه تصفیه آب صنایع غذایی
دستگاه تصفیه آب صنایع غذایی نوعی آب شیرین کن صنعتی است که املاح، آلاینده ها، فلزات سنگین و ذرات معلق در آب را حذف می...
دستگاه تصفیه آب بیمارستان
دستگاه تصفیه آب بیمارستان یا آب شیرین کن بیمارستانی از اصلی ترین تجهیزات به کار رفته در واحدهای درمانی است. این تجهیزات که دستگاه تصفیه...
دستگاه تصفیه آب نساجی
دستگاه تصفیه آب نساجی از تجهیزات کاربردی برای جلوگیری از آسیب به دیگ های بخار، بهبود روند شستشو، آهار زنی، رنگرزی و خشک کردن پارچه...
دستگاه تصفیه آب صنایع دارویی و آزمایشگاه
دستگاه تصفیه آب صنایع دارویی و آزمایشگاه ها از ضروری ترین تجهیزات مورد استفاده در کارخانه های داروسازی است که برای تولید آب خالص و...
دستگاه تصفیه آب رنگرزی
دستگاه تصفیه آب رنگرزی با حذف املاح و آلاینده های موجود در آب منجر به بهبود کیفیت رنگ شده و کاربرد گسترده ای دارد. با...
دستگاه تصفیه آب دامداری
دستگاه تصفیه آب دامداری یا آب شیرین کن دامداری یکی از مهم ترین تجهیزات مورد نیاز در مراکز پرورش گاو، گوسفند و سایر دام ها...
دستگاه تصفیه آب مرغداری
دستگاه تصفیه آب مرغداری یکی از تجهیزات ضروری برای جلوگیری از آسیب به بدن طیور و پرندگان در اثر مصرف آب آلوده و حاوی املاح...

8 پاسخ

  1. قیمت و مشخصات فنی رو لطفا بفرمایید. روی سایت اطلاعاتی درباره قیمت نتونستم پیدا کنم

  2. سلام مهندس برای زلال سازی آب استخر پرورش ماهی این مدل دستگاه مناسب است یا فقط برای از بین بردن باکتری ها و گندزدایی کاربرد دارن؟

    1. سلام دوست عزیز. به دلیل استفاده از فیلتر کربنی، فیلتر شنی و فیلتر کارتریج این دستگاه تاثیر زیادی بر زلال سازی آب دارد

  3. سلام ممبران های به کار رفته در این دستگاه از چه برند و نوعی هستند؟

    1. سلام متناسب با کیفیت خروجی مورد نظر نوع و برند ممبران قابل تغییر است. در اغلب این دستگاه ها از ممبران فیلمتک آمریکا استفاده میشود

  4. سلام قصد راه اندازی استخر پرورش ماهی در منطقه ای داریم که آب به شدت شور است و ماهی امکان رشد و پرورش در آن را ندارد. با استفاده از این دستگاه مقدار شوری آب در حد استاندارد خواهد بود یا محدودیتی در این زمینه وجود دارد؟ اگر لازم است اطلاعات آنالیز آب رو ارسال کنیم تا بهتر بررسی کنید. با تشکر

    1. سلام با توجه به میزان املاح و شوری آب نوع و تعداد ممبران ها تغییر می کند و به همین دلیل محدودیتی در نوع آب وجود ندارد. این دستگاه کاملا سفارشی طراحی و تولید میشود و آب آنالیز شده و بر همین اساس سفارشی سازی انجام میشود. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 02188879479 تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *