جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
دستگاه تصفیه آب کشاورزی

دستگاه تصفیه آب کشاورزی و باغی

دستگاه تصفیه آب کشاورزی یا آب شیرین کن کشاورزی که با نام آب شیرین کن باغی نیز شناخته شده است، یکی از تجهیزات بسیار کاربردی در مناطقی است که شوری آب مانع از کشت شده و کیفیت محصولات مزارع را کاهش می دهد. مقدار زیاد املاح موجود در آب چاه و دریا باعث افت کیفیت محصولات کشاورزی شده و حتی حاصلخیزی خاک را از بین میبرد. این در حالیست که با تصفیه و شیرین سازی می توان املاح محلول در آب را حذف و کیفیت را افزایش داد. دستگاه اسمز معکوس کشاورزی یکی از انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی است که با فیلتراسیون شیرین سازی آب را انجام می دهد. صدرامهاب سازنده این تجهیزات با قیمت مناسب در ظرفیت های متنوع است و محصولات خود را با تضمین و گارانتی بدون واسطه به سراسر ایران ارسال می کند.

دستگاه اسمز معکوس کشاورزی

دستگاه تصفیه آب کشاورزی چیست؟

در حاصلخیزی مزارع کشاورزی فاکتورهای زیادی نقش دارند که از مهم ترین آنها می توان به کیفیت آب اشاره کرد. املاح و نمک موجود در آب برای کشت برخی از محصولات کشاورزی بسیار مضر است. علاوه براین، شهرهای جنوب ایران اغلب با مشکل کمبود منابع آب شیرین برای کشاورزی مواجه هستند. این در حالیست که اغلب آنها از جمله بوشهر و بهبهان کنار دریا قرار دارند. شور بودن آب دریا مانع اصلی در غیر قابل استفاده بودن آنها برای کشاورزی است. دستگاه تصفیه آب کشاورزی یا آب شیرین کن باغی یکی از تجهیزات مناسب برای حل این مشکلات به شمار می رود.
دستگاه آب شیرین کن کشاورزی و باغات از چندین غشای نیمه تراوا و ممبران تشکیل شده و با پیاده سازی فرآیند اسمز معکوس املاح محلول در آب را حذف می کند. روی ممبران ها محفظه پلاستیکی بسیار مقاوم به نام پرشروسل قرار دارد و وظیفه آن نگهداری از غشاها است. این دستگاه ها در مسیر عبور آب قرار گرفته و به کمک منافذ بسیار ریز روی ممبران ها مانع از عبور املاح و نمک آب میشود. در نتیجه خروجی این دستگاه آب شیرین است و در مزارع کشاورزی و باغبانی استفاده میشود.
در طراحی و ساخت این دستگاه ها شاخص های کیفی ابتدا اندازه گیری شده و بر اساس استانداردها در نهایت نوع و تعداد ممبران ها تعیین می گردد. استانداردهای آب کشاورزی به صورت زیر است:

توضیحات (آب) طبقه بندی EC
مناسب برای انواع گیاهان غیر شور >700
مناسب برای خاک های بافت سبک و متوسط کم شور 700-2500
مناسب برای خاک های بافت متوسط+آبشویی در هر مرحله لب شور 2500-8000
نامناسب برای گیاهان حساس به شوری، نامناسب مرحله جوانه زنی شور 8000-12000
مناسب برای گیاهان مقاوم به شوری خیلی شور 12000-20000
نامناسب برای گیاهان فوق شور <2000

 

روش های تصفیه آب کشاورزی

برای شیرین سازی آب کشاورزی و باغی از رفتار طبیعت الهام گرفته شده است و اساس کار آن بر پایه اسمز معکوس RO است. روش های تصفیه آب کشاورزی و نحوه کار دستگاه آب شیرین کن باغی به صورت زیر است:

  • آب از طریق شیرهای ورودی به داخل دستگاه هدایت میشود
  • با استفاده از آشغالگیرها ذرات جامد معلق در آب حذف میشوند
  • سپس آب وارد فیلترشنی داخل دستگاه شده و بسیاری از ذرات ریز توسط دانه های سیلیس جداسازی میشوند
  • برای افزایش کیفیت آب قبل از عبور از ممبران ها، فیلترکربنی نیز در برخی از این دستگاه ها تعبیه میشود. فیلترکربنی تاثیر زیادی بر بهبود طعم و مزه آب دارد.
  • در نهایت آب به کمک فشاری که پمپ هوا اعمال می کند به سمت ممبران های وسط دستگاه انتقال داده میشود.
  • با عبور از ممبران ها، املاح نمی توانند از منافذ روی غشا رد شوند. به همین دلیل این املاح بر روی ممبران تجمع پیدا نموده و آب شیرین از آن عبور می کند
  • آب شیرین از دستگاه تخلیه شده و برای کشاورزی استفاده میشود.
  • به صورت دوره ای برای افزایش راندمان و کارایی دستگاه، آب با فشار بالا در جهت عکس حرکت نموده و املاح روی ممبران را تمیز می کند.
  • علاوه بر ممبران ها، فیلترشنی و فیلتر کربنی نیز به صورت مرتب و دوره ای باید تمیز و احیا شوند تا کارایی دستگاه بهبود پیدا کند.

اجزای دستگاه رفع شوری آب کشاورزی

به منظور جداسازی املاح موجود در آب چاه عمیق، قنات، رودخانه ها، دریا و استفاده از آن در آبیاری مزارع کشاورزی و باغبانی، اجزای متعددی در این دستگاه ها تعبیه میشود. مهم ترین اجزای داخلی دستگاه رفع شوری آب کشاورزی عبارتند از:

فیلترشنی و فیلتر کربنی، ممبران یا غشای نیمه تراوا، پمپ هوا، تجهیزات کنترل فشار، سیستم شستشوی دوره ای cip، ابزار اندازه گیری دبی آب ورودی یا فلومتر، مانومتر برای اندازه گیری فشار، مخزن تحت فشار ممبران، تابلوی برق، سنسور اندازه گیری TDS

دبی آب چاه کشاورزی

در طراحی و ساخت دستگاه آب چاه برای کشاورزی یکی از فاکتورهای بسیار مهم دبی آب ورودی به آن است. به همین دلیل باید ابتدا کارشناسان و طراحان مقدار دبی آب چاه کشاورزی را اندازه گیری کنند. برای اندازه گیری دبی روش های مختلفی وجود دارد که بر اساس نوع لوله ها، نحوه استخراج آب و افقی یا عمودی بودن لوله می توان آن را انتخاب کرد. برای محاسبه دبی ابتدا باید قطر لوله، میزان طول افقی و عمودی جت آب با دقت اندازه گیری شود. سپس  بر اساس رابطه های متعدد این اندازه گیری انجام خواهد شد.

هر اندازه طراح و سازنده دستگاه دقت بالاتری در محاسبه دبی داشته باشد، به همان نسبت کارایی و راندمان دستگاه رفع شوری آب کشاورزی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

مزایای دستگاه آب تصفیه کن کشاورزی

با توجه به کیفیت بالای آب خروجی از این دستگاه ها، استفاده از آنها چند مزیت مهم را به همراه دارد که عبارتند از:

  • حذف املاح و نمک های آب و کمک به افزایش کیفیت محصولات کشاورزی
  • کمک به کاهش فرسودگی خاک با حذف نمک آب
  • استفاده از آب دریا و مقابله با بحران کمبود منابع آب

لازم به ذکر است، نمک زیاد در بافت خاک به مرور باعث فرسودگی آن میشود و به مرور در این خاک ها امکان کشاورزی وجود ندارد. در بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله کویت، قطر و عربستان صعودی از دستگاه تصفیه آب دریا برای کشاورزی در ظرفیت های بالا استفاده می کنند. به همین دلیل در چند سال اخیر به شدت در زمینه مبارزه با بحران آب موفق عمل کرده اند.

دستگاه تصفیه آب چاه کشاورزی

علاوه بر آب های سطحی از قبیل آب رودخانه ها، بسیاری از مزارع کشاورزی از آب چاه عمیق استفاده می کنند. آب استخراج شده از چاه های عمیق در برخی از مناطق نمک بالایی داشته و باعث آسیب به خاک و کاهش محصولات زراعی می گردد. یکی از بهترین راهکارها در این شرایط، استفاده از دستگاه تصفیه آب چاه برای کشاورزی است.
بر اساس مقدار آب خروجی از چاه در شبانه روز ظرفیت این دستگاه تعیین می گردد. علاوه براین، بر اساس نوع املاح و مقدار آنها و آنالیزهای انجام شده برای اندازه گیری شاخص های کیفی آب، نوع و تعداد ممبران و غشای نیمه تراوا انتخاب میشود. در نهایت دستگاه در دهانه چاه عمیق قرار گرفته و بعد از شیرین سازی آب با فرآیند اسمز معکوس RO، آب مورد نیاز برای مزارع تامین می گردد.

دستگاه تصفیه آب دریا برای کشاورزی

حدود 70 درصد از کره زمین را آب تشکیل می دهد، اما بسیاری از مناطق از جمله ایران با کمبود منابع آبی مواجه است. چون آب دریا حاوی مقدار زیادی نمک است و برای اشامیدنی و کشاورزی غیرقابل استفاده است. دستگاه تصفیه آب دریا برای کشاورزی این مساله را حل نموده و در مزارع کشاورزی خطه جنوبی ایران و کشورهای خلیج فارس استفاده میشوند.
این دستگاه ها متناسب با مقدار آب مورد نیاز برای مزارع تولید میشود. علاوه براین، به دلیل زیاد بودن مقدار املاح و نمک های محلول در آب تعداد ممبران های بیشتری نسبت به آب شیرین کن های معمولی دارند.

دستگاه آب شیرین کن صنعتی کشاورزی

دستگاه آب تصفیه کن کشاورزی در دو نوع صنعتی و نیمه صنعتی تولید میشوند. تفاوت این دو نوع دستگاه در ظرفیت، نوع و تعداد ممبران ها است. در مزارع کشاورزی بزرگ که مقدار زیادی آب برای آبیاری نیاز است از نوع صنعتی اسن دستگاه ها استفاده میشود. نه تنها ظرفیت دستگاه آب شیرین کن صنعتی کشاورزی زیاد است، بلکه از تعداد بیشتری ممبران در آنها استفاده میشود.
دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی برای مزارعی کاربرد دارد که به آب کمتری برای آبیاری نیاز دارند. این دستگاه ها در ظرفیت های کمتری تولید شده و تعداد ممبران ها نیز در آنها در مقایسه با نوعی صنعتی کمتر است.

دستگاه آب شیرین کن باغات

این دستگاه برای حذف املاح اضافه از آب و استفاده از خروجی آن برای آبیاری باغات کاربرد دارد. املاح موجود در آب به میزان میوه دهی درختان و حاصلخیزی خاک باغ تاثیر مستقیم دارد و با این دستگاه می توان گام موثری در این زمینه برداشت. آب شیرین کن باغات از روش اسمزمعکوس و چند مرحله پیش تصفیه برای بهبود کیفیت آب و حذف آلاینده ها استفاده می کند.

ویژگی های دستگاه تصفیه آب کشاورزی صدرا مهاب

  • طراحی بر اساس استانداردهای روز دنیا
  • انجام آنالیزهای متعدد آب قبل از طراحی و تولید دستگاه
  • دارای تاییدیه از سازمان حفاظت از محیط زیست
  • قابل تولید در ظرفیت های متنوع
  • تصفیه آب با راندمان بالا
  • دارای گارانتی و خدمات پس از فروش
  • دارای امکان ارتقا بر حسب شرایط
  • قابلیت جا به جایی و نصب در محیط های مختلف
  • مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی
  • رفع شوری آب کشاورزی با مصرف انرژی پایین

قیمت دستگاه تصفیه آب کشاورزی و باغی

در تعیین قیمت دستگاه تصفیه آب کشاورزی ظرفیت دستگاه، نوع و تعداد ممبران ها، برند و نوع اجزای داخلی و جنس بدنه از بیشترین اهمیت برخوردار است. هر اندازه ظرفیت دستگاه بیشتر باشد، تعداد ممبران های آنها نیز افزایش پیدا نموده و در نهایت باعث گران شدن دستگاه میشود. به همین دلیل قیمت دستگاه تصفیه آب چاه کشاورزی با مدل های مورد استفاده برای تصفیه آب دریا متفاوت است. با توجه به اینکه ساخت دستگاه تصفیه آب کشاورزی صدرامهاب به صورت سفارشی انجام می شود، قیمت ثابت و مشخصی برای این محصولات وجود ندارد. در مرحله طراحی قیمت دستگاه محاسبه و به کارفرما اعلام می شود.

طراحی و ساخت دستگاه تصفیه آب کشاورزی

صدرا مهاب یکی از قدیمی ترین تیم های فعال در زمینه طراحی و ساخت دستگاه آب شیرین کم کشاورزی صنعتی و نیمه صنعتی در ظرفیت های متنوع است. محصولات این مجموعه بعد از آنالیز آب و کیفیت خروجی مورد نظر و مقدار دبی آب طراحی و با بهترین متریال تولید میشوند. بعد از ساخت، خدمات نصب، راه اندازی، تعمیر و ارتقاء دستگاه نیز توسط کارشناسان این مجموعه ارائه می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان فروش صدرامهاب تماس بگیرید.

این صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

دستگاه تصفیه آب کارخانه آب معدنی و نوشابه سازی
دستگاه تصفیه آب کارخانه آب معدنی و نوشابه سازی و سایر نوشیدنی ها یکی از مهم ترین تجهیزات در این صنایع است که شاخص های...
دستگاه تصفیه آب دیگ بخار و بویلر
دستگاه تصفیه آب دیگ بخار و بویلر به دلیل تاثیرات منفی متعدد آب های تصفیه نشده بر دیگ و احتمال خوردگی از ضرورت بالایی برخوردار...
دستگاه تصفیه آب صنایع غذایی
دستگاه تصفیه آب صنایع غذایی نوعی آب شیرین کن صنعتی است که املاح، آلاینده ها، فلزات سنگین و ذرات معلق در آب را حذف می...
دستگاه تصفیه آب بیمارستان
دستگاه تصفیه آب بیمارستان یا آب شیرین کن بیمارستانی از اصلی ترین تجهیزات به کار رفته در واحدهای درمانی است. این تجهیزات که دستگاه تصفیه...
دستگاه تصفیه آب نساجی
دستگاه تصفیه آب نساجی از تجهیزات کاربردی برای جلوگیری از آسیب به دیگ های بخار، بهبود روند شستشو، آهار زنی، رنگرزی و خشک کردن پارچه...
دستگاه تصفیه آب صنایع دارویی و آزمایشگاه
دستگاه تصفیه آب صنایع دارویی و آزمایشگاه ها از ضروری ترین تجهیزات مورد استفاده در کارخانه های داروسازی است که برای تولید آب خالص و...
دستگاه تصفیه آب رنگرزی
دستگاه تصفیه آب رنگرزی با حذف املاح و آلاینده های موجود در آب منجر به بهبود کیفیت رنگ شده و کاربرد گسترده ای دارد. با...
دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی
دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی به دلیل تاثیر مستقیم نوع آب بر رشد و تکثیر آبزیان یکی از مهم ترین تجهیزات مورد استفاده در استخرها...
دستگاه تصفیه آب دامداری
دستگاه تصفیه آب دامداری یا آب شیرین کن دامداری یکی از مهم ترین تجهیزات مورد نیاز در مراکز پرورش گاو، گوسفند و سایر دام ها...

18 پاسخ

  1. سلام برای مزرعه کشاورزی در قم که به شدت آب شور است این دستگاه از نظر اقتصادی به صرفه هست؟ مزرعه حدود 5 هکتار وسعت داره

  2. درود. این دستگاه به صورت سفارشی قابل تولید هست یا محصولات آماده و پیش ساخته هستند؟

  3. سلام مزارع کشاورزی ما از هم فاصله زیادی دارند و امکان خرید چند دستگاه تصفیه آب وجود نداره. آیا دستگاه های تصفیه آب کشاورزی پرتابل هستند یا بعد از نصب روی زمین ثابت شده و امکان جا به جایی نیست؟

    1. سلام تمام این دستگاه ها پرتابل هستند و مدل های دارای ظرفیت متوسط و کم رو می تونین براحتی جا به جا کنید

  4. سلام اطلاعات بیشتری درباره این محصول لطفا ارائه بدین. به عنوان مثال نوع و تعداد ممبران ها و برند قطعات داخلی فیلتر شنی و غیره تا بهتر بتونیم انتخاب کنیم

    1. سلام دوست عزیز. مشخصات فنی در دستگاه های مختلف متفاوت است، چون این محصولات سفارشی تولید می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 02188876714 تماس بگیرید

  5. سلام برای باغ دستگاهی لازم داریم که بتونه آب بسیار شور رو شیرین کنه تا به رشد درختان اسیب وارد نشه. این دستگاهی که قرار دادین چنین قابلیتی را دارد؟

  6. سلام برای مزرعه ای که از موتور برق استفاده میشه آیا امکان نصب این دستگاه وجود داره؟

  7. سلام آب منطقه ما گل و لای بسیار زیادی داره و برای کشت برخی از محصولات کیفیت نداره. اگر بتونیم گل و لای رو کاهش بدیم شرایط خیلی بهتر میشه و به همین دلیل دنبال دستگاه تصفیه با این امکان هستیم. این دستگاه که معرفی کردین چنین قابلتی داره و میتونه گل و لای رو کم کنه؟

  8. سلام ما تا بحال از این دستگاه استفاده نکردیم و نمیدونیم چطور نصب میشه و ..بعد از خرید ایا خودتون نصب و راه اندازی رو انجام میدین؟

    1. سلام بله دوست عزیز نصب توسط کارشناسان صدرامهاب انجام شده و بعد از راه اندازی نحوه استفاده از دستگاه آموزش داده میشه

  9. سلام مهندس. برای باغ پسته 10 هکتار که از چاه عمیق آبیاری میشه، آیا این دستگاه کاربرد داره و میتونه آب مورد نیاز برای این مساحت رو تامین کنه؟

    1. سلام جناب صحت. این دستگاه بر اساس مقدار آب مورد نیاز برای آبیاری به صورت اختصاصی طراحی و تولید میشه. به همین دلیل محدودیتی از نظر ظرفیت وجود نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *